Hopp til innhald

GB4KR21 Fagdidaktikk og idrettspedagogikk

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Kroppsøving 2 går som to emner, hver på 15 sp i vårsemesteret og bygger på Kroppsøving 1:

  • Emne 1: Fagdidaktikk og idrettspedagogikk
  • Emne 2: Bevegelseslære og treningslære

Fagplanen for Kroppsøving 2 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen. Faget kroppsøving for 1.-7. trinn i lærerutdanningen skal kvalifisere for undervisning i kroppsøving i de første sju trinnene i grunnskolen.

Undervisningen i faget skal være forskningsbasert og profesjonsorientert. Den tar utgangspunkt i kroppsøving som et allmenndannende fag og skal være knyttet til praksisfeltet. Kroppsøving skal gi studentene solid pedagogisk og fagdidaktisk kompetanse til å arbeide ut fra gjeldende læreplan, men også til å utvikle faget i framtida og på et bredere grunnlag ivareta de kroppslige dimensjonene ved det å være menneske. Studentene skal tilegne seg kunnskaper om og erfaring med ulike bevegelsesmiljø og bevegelses-kulturer. Faget skal gi studentene grunnlag for å utvikle sin lærerkompetanse individuelt og i samarbeid med andre og for å fremme fysisk aktivitet og bevegelsesglede. Det skal styrke studentenes allmenndanning og profesjonsidentitet i respekt for ulike kulturer og verdier.

Fagdidaktikken i emnet bygger på en eksemplarisk og praktisk tilnærming. Studentene får både prøve seg selv i ulike bevegelsesaktiviteter og i varierte arbeidsmåter som er egnet til å fremme kroppslig utvikling, læring, kreativitet og bevegelsesglede for alle elevene. Kjennskap til alders-typiske trekk og samarbeid med praksis om å møte eleven og elevgrupper i kroppsøving er av vesentlig betydning for å nå målsetningene i emnet.

Teoretiske emner:

  • Kroppsøvingsdidaktikk og idrettspedagogikk med spesiell vekt på kompetansemål, vurdering, motivasjon og mestring og fagets plass i skole og samfunn

Praktiske emner:

  • Idrettsaktivitet med vekt på utvikling av samhandling og fair play
  • Dans
  • Orientering
  • Vinterfriluftslivskurs

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskap om:

  • kroppsøvingsfagets utvikling og legitimering
  • vurdering og dokumentasjon av læring i lys av kroppsøvingsfagets egenart
  • faktorer som fremmer mestring, motivasjon og et godt læringsmiljø i kroppsøving
  • forsknings - og utviklingsarbeid knyttet til kroppsøving

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • videreutvikle og tilegne seg nye kunnskaper og ferdigheter i leik, idrettsaktiviteter, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer med tanke på undervisning i kroppsøving og tilrettelegging for fysisk aktivitet for ulike grupper
  • vurdere ulike bevegelsesmiljøer, aktivitet og trening tilpasset ulike aldersgrupper
  • vurdere fagdidaktiske problemstillinger og bruke relevant teori og forskning med sikte på og forbedre undervisning og læring i kroppsøving
  • gjennomføre forsøks- og utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse i kroppsøving
  • kunne utvide eget repertoar av aktiviteter og arbeidsmåter med tanke på undervisning i kroppsøving

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart og hvordan kroppsøving bidrar til elevenes allmenndanning
  • kunne arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving og legge til rette for bruk av de grunnleggende ferdighetene
  • kunne reflektere omkring kroppsøving som en del av norsk kultur og i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv

Krav til forkunnskaper

Det er ingen spesielle krav om ferdigheter, men det er likevel en fordel å være i normalt god fysisk form ved studiestart. Den praktiske obligatoriske undervisningen vil foregå til alle årstider i ulike miljøer, ute, inn, og i vann.

Undervisnings- og læringsformer

Det legges opp til både praktisk og teoretisk undervisning som sees integrert. Sentrale arbeidsformer er: forelesninger, undervisning i praktiske emner, studentfremlegg, diskusjoner, arbeid i grupper og individuelt, muntlig og skriftlig presentasjon, selvstudium, praksis i grunnskolen, veiledning og vurdering i grupper og individuelt. Det vil bli benyttet ulike læringsarenaer både inne og ute.

På våren vil det gjennomføres en vinterfriluftstur med ski over to dager. I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav. Utgifter til transport kr. 150-400 (bil eller tog), utgifter til overnatting kr. 0-400. Annen undervisning som er obligatorisk vil framgå av semesterplanen. Materialpenger på kr. 200 betales ved semesterstart.

Deler av pensum vil bli gjennomgått i undervisningen, resten må studenten selv tilegne seg. Arbeidet med å tilegne seg forventet læringsutbytte må derfor i høy grad skje gjennom egen utprøving og selvstudium, og i samarbeid med andre studenter. Det oppfordres til at studentene etablerer og arbeider i kollokviegrupper. Canvas er høgskolens studiestøttesystem. Det er et krav at studentene deltar i den aktiviteten som er lagt til denne læringsplattformen.

Praksis

Praksis er en integrert del av lærerstudiet og inngår i alle fagene. Studiet legger opp til helhet og sammenheng mellom teori- og praksisstudier i nært samspill med partnerskolene. Praksis er læringsarena på linje med høgskolen. Studentene skal derfor - enkeltvis eller i grupper - planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg i faget i skolen. Slike opplegg skal forberedes faglig og didaktisk, gjennomføres og bearbeides i samarbeid med praksislærere ved våre partnerskoler og høgskolens lærere. Arbeidsoppgaver for studenten i forbindelse med praksisopplæringen er å lage planleggingsdokumenter, svare på praksisoppgaver, føre praksislogg, skrive refleksjonsnotat og gjennomføre selvevaluering.

Se ellers felles plan for praksis som gjelder grunnskolelærerutdanningen ved HVL.

Obligatorisk læringsaktivitet

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjent arbeidskrav og ha fullført og bestått praksis. Alle arbeidskravene har en gyldighet på 4 år.

  • Tilfredsstilt kravene til obligatorisk deltakelse (80 % aktiv deltagelse). Kravet om 80% aktiv deltakelse innbefatter et samlet gjennomsnitt for alle praktiske emner. Har studenten et høyt fravær i en spesifikk aktivitet, kan studenten måtte levere kompensasjonsoppgave innen den aktiviteten. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.
  • Deltatt aktivt på vinterfriluftslivskurs.
  • Individuell skriftlig oppgave innenfor fagdidaktikk og idrettspedagogikk.

Det vil bli gitt detaljerte retningslinjer og maler for gjennomføring av de ulike arbeidskravene.

Vurderingsform

Muntlig eksamen i fagdidaktikk og idrettspedagogikk, 30 minutter.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler