Hopp til innhald

GB4NA1114 Naturfag 1, emne 1

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Studenter ved naturfagstudiet skal gjøre seg kjent med innholdet i denne emneplanen.

Dette er emneplanen til Naturfag GB4NA1114 for 1.-7. trinn.

De nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen beskriver to emner i naturfag, Naturfag 1 og Naturfag 2, begge emnene med et omfang på 30 sp. Naturfag 1 er delt i to deler, hver del med et omfang på 15 sp. Den ene delen har emnekode GB4NA1114, og består av fysikk, kjemi og geofag. Den andre delen har emnekode GB4NA1214, og består av biologi.

Naturfag 1 og 2 kan velges i studentenes 4. studieår.

  • Naturfag GB4NA1114, 15 sp: Går høstsemester.
  • Naturfag GB4NA1214, 15 sp: Går høstsemester.
  • Naturfag GBNA2114, 15 sp: Går vårsemester.
  • Naturfag GBNA2214, 15 sp: Går vårsemester.

Dersom man tar både naturfag 1 og 2 gir dette 60 sp samlet.

Emneplanen for Naturfag bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og inngår i en fireårig grunnskolelærerutdanning

Naturfag i lærerutdanningen

Faget skal gi faglig og fagdidaktisk grunnlag for å undervise naturfag på grunnskolens 1.-7. trinn. Utdanningen skal være knyttet til praksisfeltet, og gi studentene grunnlag for, på egen hånd og i samarbeid med andre, å utvikle sine kunnskaper og arbeidsmåter. Det legges vekt på forsknings-basert kunnskap om begynneropplæring og elevers faglige utvikling i naturfag. Utdanningen skal gi erfaring med varierte arbeidsformer og didaktisk refleksjon som forbereder til en lærerrolle som fremmer elevenes læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter; muntlig ferdigheter, uttrykke seg skriftlig, å kunne lese og regne og utvikle digitale ferdigheter. Studentene skal gjennom aktiv muntlig deltagelse bidra til utforskende samtaler om naturfaglige emner, de skal skriftlig kunne ytre seg på en faglig hensiktsmessig måte, de skal kunne tolke og forstå faglige uttrykk, symboler og illustrasjoner, de skal kunne bruke passende måleenheter og utføre og tolke beregninger og de skal kunne bruke digitale ferdigheter til søk i databaser og presentasjon av faglig kompetanse i rapportskriving.

Videre skal faget stimulere til undring, interesse for og positiv opplevelse av naturfaget. Grunnskolelæreren skal kunne ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer i planlegging av undervisning og bruke nære og lokale læringsarenaer på en slik måte at fagstoffet konkretiseres og støtter utviklingen av det naturfaglige språket. Læreren skal kunne ivareta flerkulturelle perspektiver i naturfagundervisningen. Det vil derfor i undervisningen av studenter legges vekt på begrepsforklaringer, begrepsutvikling og utvikling av ordforråd i naturfag, med fokus på utfordringer hos minoritetsspråklige elever. Læreren skal også bidra til respekt for samers og andre urfolks tradisjonskunnskap om naturen og bruk av naturressursene.

Naturvitenskap og teknologiske nyvinninger har vært en grunnleggende forutsetning for utviklingen av vår sivilisasjon. Vi står i dag overfor utfordringer i samfunn og miljø der kunnskap i naturvitenskapsfagene vil være avgjørende både nasjonalt og globalt. Utdanning for bærekraftig utvikling krever at grunnskolelærere har kunnskaper om både lokale og globale miljø-utfordringer. De må kunne tilrettelegge for læring som fremmer elevenes naturglede og ansvars-følelse og som etter hvert utvikles til kunnskap og engasjement for miljøet. Faget skal vise at naturvitenskapelige og teknologiske vurderinger gjøres i forhold til etiske verdier og idealer. Faget skal legge grunnlag for å se naturvitenskapens verdensbilde som et kulturprodukt, der observasjoner, eksperimenter, drøftinger og teorier gradvis endrer vår erkjennelse.

Naturfag henter sine kunnskaper fra naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag og teknologi. Grunnskolelæreren på 1.-7. trinn skal kunne planlegge og gjennomføre undervisningen som et helhetlig fag tilpasset alle elever.

Naturfag 1 (30 sp) omhandler relevante områder av naturfag for 1.-7. trinn. Det legges vekt på å utvikle kunnskaper om bærekraftig utvikling og kompetanse i å introdusere de yngste elevene i naturfaget. Det å kunne utvikle elevenes sansing, oppdagerglede, undring, naturglede og naturfagspråk, er en vesentlig del av denne kompetansen. Emnet skal gi grunnlag for å kunne bruke elevaktive læringsformer på ulike læringsarenaer.

GB4NA1114 (15 sp) høstsemesteret: dette emnet legger hovedvekten på den ikke-levende delen av naturen der kunnskap for en stor del hentes fra fagene geofag, fysikk og kjemi. Det vil også bli lagt vekt på naturvitenskapelig metode og hvordan en kan undervise disse fagområdene i grunnskolens 1.-7. trinn.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
  • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
  • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
  • har oversikt over kroppens organsystemer og hovedfunksjoner med spesielt fokus på menneskets sanser
  • har kjennskap til sammenhenger mellom helse og livsstil
  • har kunnskap om menneskets utvikling fra befruktning til voksen
  • har kunnskap om navnsettingsregler, oppbygning og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
  • har kunnskap om enkle kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
  • har kunnskap om fysiske fenomener på makro- og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
  • har kjennskap til energibegrepet og kan knytte det til ulike former for energi som mekanisk energi, elektrisk energi og kjemisk energi.
  • har kunnskap om jordas årstids- og døgnvariasjoner, månefaser, sol- og måneformørkelse
  • har oversikt over kroppens organsystemer og hovedfunksjoner med spesielt fokus på menneskets sanser
  • har kjennskap til sammenhenger mellom helse og livsstil
  • har kunnskap om menneskets utvikling fra befruktning til voksen

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
  • kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
  • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
  • kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
  • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
  • kan designe og lage teknologiske produkter, og vurdere produkter og prosesser
  • kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kjenner til krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen går over ett semester. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, demonstrasjoner, laboratorieøvelser, oppgaveløsning, forklaringsaktiviteter, didaktiske oppgaver og muntlige argumentasjonsøvelser. De praktiske arbeidsformene er viktige. Studentene vil få erfaring med arbeidsformer som kan anvendes i grunnskolen.

Studentene skal arbeide individuelt og i grupper. Deler av studieenhetens pensum må leses som selvstudium. Det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom kollokviearbeid.

Obligatoriske arbeider utføres fortløpende gjennom studieåret. Studentene skal levere journaler fra pålagte øvelser og didaktiske arbeider. Nærmere spesifikasjon med frister for innlevering blir gitt i semesterplaner.

Canvas er høgskolens studiestøttesystem, og det forutsettes brukt både til informasjon og til læringsaktiviteter.

Studentene vil få veiledning både individuelt og i grupper gjennom hele studiet.

Obligatorisk læringsaktivitet

Laboratorieoppgaver med bestått journalføring og godkjente didaktiske oppgaver.

Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.Godkjente arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester.

Studentene får skriftlig underveisvurdering for læring ved at det gis tilbakemelding på obligatorisk innleverte arbeider, og ved at studentene om nødvendig får mulighet til å utvikle og forbedre det de har levert. Videre legges det til rette for at studentene får trening i å vurdere eget og andre studenters arbeider, og for at studentene kan be om muntlig tilbakemelding på egen forståelse av faget. Sluttvurdering av studentenes kompetanse baseres på en skriftlig eksamen.

Vurderingsform

Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer.

Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Fysiske og kjemiske tabeller. Kalkulator.

Mer om hjelpemidler