Hopp til innhald

GB4SF1113 Menneske, samfunn og ressurser

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Samfunnsfag 1 omfatter like deler historie, geografi og samfunnskunnskap. I historie står konflikter og samfunnsendring fra antikken frem til i dag sentralt, i tillegg til historiebruk og fortidsforståelse hos barn og ungdom. I geografi vektlegges samspillet mellom natur og samfunn og globale geografiske hovedtrekk. I samfunnskunnskap legges det vekt på sosiale, politiske, økonomiske og kulturelle samfunnsforhold.

Samfunnsfag 1 går over to semestre, emne 1 - 15 sp om høsten, og emne 2 - 15 sp om våren.

I historie fokuseres det på utviklingen i Norge og verden fra antikken til ca. 1800. I geografi fokuseres det på naturgeografiske tema, samt miljø- og ressurs- spørsmål. I samfunnskunnskap legges det vekt på sosiale og kulturelle samfunnsforhold. Studiet settes inn i et fagdidaktisk perspektiv og skal forberede studenten til yrkesrollen som samfunnsfaglærer.

Temaer i Emne 1:

  • Samfunnsfagene som vitenskapsfag og skolefag
  • Samfunnsvitenskapelige perspektiv og metoder
  • Sosialisering, samliv og oppvekstkår
  • Norge som flerkulturelt samfunn, samene og andre urfolk
  • Tidlige elvekulturer og antikken
  • Norge fra vikingtiden til dansketiden
  • Europa og verden til ca. 1800
  • Opplysningstiden og den franske revolusjon
  • Den industrielle revolusjon
  • Norges landformer
  • Globale værsystemer, klima og klimaendringer
  • Arealbruk og ressurser
  • Kart og kartbruk
  • Fagdidaktisk tilnærming til ulike samfunnsfaglige temaer
  • Digitale verktøy i samfunnsfag

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om sosialisering og identitetsutvikling i barne- og ungdomsårene
  • har kunnskap om ulike sosiale fellesskap, samfunn og kulturer
  • har kunnskap om klima, miljø, ressurser og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om Norges landformer
  • har kunnskap om den historiske utviklingen i Norge og verden fra antikken til ca. 1800
  • har kjennskap til historiske kilder og bruken av disse
  • har kjennskap til samfunnsfaglige teorier og metoder
  • har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og samfunnsfagdidaktikk
  • kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 1.-7. trinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide selvstendig og analysere faglige spørsmål og problemstillinger ut fra fagkunnskap og teorigrunnlag
  • kan beskrive og analysere livsformer og levekår i ulike deler av verden
  • kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder, og forholde seg kritisk til digitale medier
  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til læreplan og egen undervisning
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i utviklingen av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid
  • kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, med vekt på menneskerettigheter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
  • har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Det legges vekt på å bruke ulike arbeidsmåter som blir benyttet i grunnskolen: forelesninger, oppgaveskriving, gruppearbeid, ekskursjoner, undersøkelser og ulike former for individuelt arbeid. IKT spiller en viktig rolle og studiestøttesystemet Itslearning benyttes. Det forventes at studentene skal arbeide i kollokvier.

Obligatorisk læringsaktivitet

En gruppebasert oppgave på maksimum 10 sider, linjeavstand 1,5, pkt. 12. Arbeidskravet vurderes som godkjent / ikke godkjent. Studenter som ikke består et arbeidskrav vil få ett nytt forsøk. Retningslinjer for arbeidskravet vil blir levert ut ved oppstart.

Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen, 30 minutter.

Muntlig eksamen tar utgangspunkt i pensum og arbeidskrav.

Tid og sted for eksamen vil bli opplyst på emnets sider på Canvas.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler