GBKH113 Kunst og håndverk 1
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Kunst og håndverk 1, 30 sp (GBKH113) undervises i tredje studieår.
Faget i lærerutdanningen
Kunst og håndverk er et allmenndannende fag, der kunnskap bygges gjennom praktisk og estetisk skapende handling, og kritisk refleksjon. Faget er forankret i kommunikasjons- og produksjonsformer knyttet til visuell og materiell kultur. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget skapende arbeid, grunnskolens praksis og teoretiske kunnskaper og referanser. Forskningsbasen i faget omfatter det estetisk utøvende feltet, det fagdidaktiske feltet, og sammenhengen mellom disse.
Kunst og håndverk er delt i områdene bilde, skulptur, design og arkitektur. På alle fire områder utvikles og brukes kunnskap og ferdigheter i arbeid med materialer, teknikker, visuell kommunikasjon og estetiske virkemidler. Faginnholdet knyttes til kunst- og formuttrykk fra ulike tidsepoker, kulturer og elevenes flerkulturelle hverdag. Duodji/duodje/duedtie som er en sentral del i samisk kultur, er integrert i faget.
Studentens handlingskompetanse utvikles gjennom øvelse og erfaring med skapende prosesser. Kunnskap om barn og unges kulturelle uttrykksformer i møte med materialer og symboler ligger til grunn for profesjonsutøvelsen. Studenten skal kunne bruke gjeldende læreplan for kunst og håndverk i grunnskolen, og sikre alle elevers læring i faget ut fra forutsetningene til den enkelte og elevgruppa. Studenten skal kunne skape et læringsmiljø som stimulerer til opplevelse, utfoldelse og refleksjon rundt aktualitet, kvalitet og bærekraftig utvikling.
Ut fra fagets egenart skal studenten bruke de grunnleggende ferdighetene: Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy som en integrert del av arbeidet med kunst og håndverk. I vekselvirkning mellom fagutøvelse, fagteori og fagtradisjon skal studenten utvikle en bevisst holdning til fagets innhold, relevans og verdi for individ, skole og samfunn.
Presentasjon av faget
Kunst og håndverk 1 gir en innføring i bilde, skulptur, design og arkitektur. Studenten skal få erfaring med varierte arbeidsmetoder og ulike materialer som gir læringsutbytte i forhold til kravene i gjeldende læreplan for 1. - 7. trinn i grunnskolen. Kunst og formkultur inngår i studiet som kunnskap om kulturens uttrykksformer og som referanse for studentenes skapende arbeid. Fagdidaktikk er en integrert del av arbeidet i faget og tar for seg organisert læring i kunst og håndverk, fagets historiske utvikling, relevans og legitimering som allmenndannende fag i skolen. Studenten skal arbeide med praktiske, skapende prosesser for å bli en god veileder for elevene, og kunne bruke ulike vurderingsformer som bidrar til elevenes læring.
Studentene skal dokumentere egne arbeidsprosesser og faglige refleksjoner i en individuell arbeidsbok.
Bilde, skulptur, design og arkitektur
I studiet vil en arbeide med
- ulike materialer samt manuelle og digitale redskaper og teknikker knyttet til arbeid med layout, bilde, skulptur, arkitektur og design
- formale virkemidler og estetiske funksjoner
- designprosesser og funksjonsanalyser knyttet til objekt og arkitektur
Fagdidaktikk og kunst og formkultur
Fagdidaktikk omhandler læring i faget og undervisning i faget i grunnskolen. Fagdidaktiske emneområder vil bli knyttet opp mot øvrige studiekomponenter.
I studiet vil en arbeide med
- planlegging, organisering, praktisk tilrettelegging av læring, samt læringsfremmende vurdering i kunst og håndverk
- utforming av verksteder og skolens visuelle miljø
- lærebøker, digitale ressurser og hensiktsmessige læremidler i faget
- ulike teorier knyttet til barn og unges utvikling og læring i arbeid med to- og tredimensjonal form
- lærings- og erkjennelsesformer knyttet til kunst og håndverk
- kunstformidling for barn
Kunst og formkultur inngår i studiet som kunnskap om kulturens former og som referanser for arbeid med egne uttrykk. Kunst og formkultur vil bli knyttet opp mot øvrige studiekomponenter.
I studiet vil en arbeide med
- kunst og formkultur; bildekunst, skulptur, design og arkitektur i nyere tid
- visuell kommunikasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studenten ha:
- kunnskap om materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med bilder, skulptur, design og arkitektur
- kunnskap om hovedretninger innenfor bildekunst og skulptur, og utvikling av moderne kunsthåndverk, design og arkitektur
- kunnskap om kunstteorier og hvordan uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt kan være ressurs for eget skapende arbeid og organisert læring
- kunnskap om hovedtrekkene i fagets historie, begrunnelse, innhold og metoder
- kunnskap om sentrale teorier om barns to- og tredimensjonale formspråkutvikling og barnekulturens visuelle ytringsformer, estetisk opplevelse, lek og kreativitet
- kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre ressurser til undervisning
Ferdigheter
Etter endt studium skal studenten kunne:
- utvikle en idé til ferdig form, dokumentere og vurdere egen skapende prosess, vise praktisk håndlag og være en god rollemodell for elevene
- bruke tegning i arbeid med bilde, skulptur, design og arkitektur
- eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med bilder, skulptur, design og arkitektur
- velge ut hensiktsmessige materialer, teknikker og håndverktøy som egner seg for oppgaver på barnetrinn, vedlikeholde redskaper og enkle maskiner og kjenne sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)
- anvende digitale verktøy i skapende arbeid
- bruke nærmiljøet som kilde til opplevelse og innhenting av kunnskap som utgangspunkt for eget arbeid og som ressurs for elevoppgaver
- organisere enkle utstillinger, lage ulike typer presentasjoner og aktivisere elever i arbeid med utstilling av deres egne produkter
- bidra til utvikling av grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk i begynneropplæringen
- formulere oppgaver som fremmer grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk
- gjennomføre læringsorientert vurderingspraksis
- bruke enkle analyseverktøy og formidle kunst og formkultur på varierte måter, og se sammenheng mellom ulike kulturuttrykk, barns skapende virksomhet og eget arbeid
- planlegge og gjennomføre undervisning, og tilrettelegge for tilpasset opplæring for alle elever
- vurdere lærebøker og læremidler i kunst og håndverk for barnetrinnet
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studenten kunne:
- ta i bruk kulturelle forskjeller i elevgruppa som ressurs og utnytte formspråklige variasjoner som utgangspunkt for oppgaver og faglig samtale
- bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og egen faglig oppdatering
- utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
- bruke kunst og håndverk i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen i samhandling med andre fag
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Praktisk skapende arbeid med bilde, skulptur, design og arkitektur vil utgjøre den største delen av studiet.
Fagdidaktikk og kunst og formkultur vil bli behandlet på ulike måter gjennom studiet. Disse fagområdene vil bli knyttet til praktisk skapende arbeid.
Studentene vil få erfaring med gruppe- og individuelt arbeid, forelesninger, veiledning og vurdering, presentasjoner, utstillinger, ekskursjoner; arbeidsformer som og kan anvendes i 1. - 7. klasse i grunnskolen. Det forutsettes at studentene tilegner seg en stor del av teoretisk og praktisk kunnskap gjennom selvstudium. Det anbefales at teoristoff bearbeides gjennom kollokviearbeid som studentene selv organiserer. Itslearning er høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem, og det forutsettes at studentene bruker dette aktivt. Mange av studieaktivitetene og mye av kunnskaps- og informasjonsutvekslingen skjer innenfor Itslearning.
Det vil bli foretatt fellesinnkjøp av materialer. Hver student betaler materialpenger som vil utgjøre kr.1500,- pr år. Beløpet skal dekke utgifter til materialer knyttet til arbeid med obligatoriske oppgaver. Dersom studentene ønsker å arbeide i et større omfang enn forventet eller ønsker å bruke materialer skolen ikke har på lager, må de skaffe/dekke dette. Studentene må i tillegg holde noe utstyr selv.
Obligatorisk læringsaktivitet
Studentene gjennomfører en midtveisevaluering med fokus på 1) egeninnsats og egen læring, 2) læringsmiljøet og 3) profesjonsorientering i studiet. Evalueringen gjennomføres på fagets læringsplattform. Faglærer oppgir frist for innlevering. Midtveisevalueringen er grunnlag for diskusjon i klassen og i fagutvalgene.
Arbeidskrav i fagdidaktikk og kunst og formkultur. Studentene skal her gjøre seg kjent med et avgrenset område knyttet til bilde, skulptur, design eller arkitektur samt utforme en utstilling som skal være en del av et undervisningsopplegg tilpasset et bestemt klassetrinn (1. - 7.).
Det er obligatorisk studiedeltakelse i all praktisk/metodisk undervisning, praktisk arbeid og gruppearbeid. Oppgaver som blir gitt i løpet av året, er obligatoriske og skal innleveres til avtalt tid. Arbeidene skal være vist til og drøftet med faglærer underveis i arbeidsprosessen.
Om konsekvenser av fravær:
Studenter med fravær i obligatoriske deler av studiet står i fare for ikke å få godkjent studieenheten og vil normalt ikke kunne følge vanlig studieprogresjon. Studenter med stort fravær vil bli pålagt ekstra arbeidskrav for å kunne melde seg opp til eksamen og å få avsluttende vurdering. Faglærerne avgjør i hvert tilfelle når fraværet kan kompenseres med ekstra arbeidskrav og hvordan dette eventuelt kan gjøres.
Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.
Vurderingsform
Læringsmappe: Praktisk skapende arbeid med design og arkitektur.
Alle løsninger på gitte oppgaver i praktisk skapende arbeid med tilhørende prosessdokumentasjon og fagdidaktiske refleksjoner skal legges fram. Arbeidene presenteres i form av en utstilling med tilhørende arbeidsbok.
Nærmere beskrivelse av vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse blir gitt i den enkelte oppgave.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på emnets sider på Canvas.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ved utsatt/ny eksamen leveres individuelt bearbeidede arbeider.