Hopp til innhald

GBNA2214 Naturfag 2, emne 2

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Studenter ved naturfagstudiet skal gjøre seg kjent med innholdet i denne emneplanen.

Dette er Naturfag GBNA2214 for 1.-7. trinn.

De nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen beskriver to emner i naturfag, Naturfag 1 og Naturfag 2, begge emnene med et omfang på 30 sp. Naturfag 2 er delt i to deler, hver del med et omfang på 15 sp. Den ene delen har emnekode GBNA2114, og består av fysikk og kjemi. Den andre delen har emnekode GBNA2214, og består av celle- og humanbiologi.

Naturfag 1 og 2 kan velges i studentenes 4. studieår.

  • Naturfag GB4NA1114, 15 sp: Går høstsemester.
  • Naturfag GB4NA1214, 15 sp: Går høstsemester.
  • Naturfag GBNA2114, 15 sp: Går vårsemester
  • Naturfag GBNA2214, 15 sp: Går vårsemester.

Naturfag 2 (30 sp) bygger på Naturfag 1 (30 sp), samlet blir det 60 sp Naturfag.

Emneplanen for Naturfag bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og inngår i en fireårig grunnskolelærerutdanning.

Naturfag i lærerutdanningen

Faget skal gi faglig og fagdidaktisk grunnlag for å undervise naturfag på grunnskolens 1.-7. trinn. Utdanningen skal være knyttet til praksisfeltet, og gi studentene grunnlag for, på egen hånd og i samarbeid med andre, å utvikle sine kunnskaper og arbeidsmåter. Det legges vekt på forsknings-basert kunnskap om begynneropplæring og elevers faglige utvikling i naturfag. Utdanningen skal gi erfaring med varierte arbeidsformer og didaktisk refleksjon som forbereder til en lærerrolle som fremmer elevenes læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter; muntlige ferdigheter, uttrykke seg skriftlig, å kunne lese og regne og utvikle digitale ferdigheter. Videre skal faget stimulere til undring, interesse for og positiv opplevelse av naturfaget. Grunnskolelæreren skal kunne ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer i planlegging av undervisning og bruke nære og lokale læringsarenaer på en slik måte at fagstoffet konkretiseres og støtter utviklingen av det naturfaglige språket. Læreren skal også kunne ivareta flerkulturelle perspektiver i naturfags-undervisningen og bidra til respekt for samers og andre urfolks tradisjonskunnskap om naturen og bruk av naturressursene.

Naturvitenskap og teknologiske nyvinninger har vært en grunnleggende forutsetning for utviklingen av vår sivilisasjon. Vi står i dag overfor utfordringer i samfunn og miljø der kunnskap i naturvitenskapsfagene vil være avgjørende både nasjonalt og globalt. Utdanning for bærekraftig utvikling krever at grunnskolelærere har kunnskaper om både lokale og globale miljø-utfordringer. De må kunne tilrettelegge for læring som fremmer elevenes naturglede og ansvars-følelse og som etter hvert utvikles til kunnskap og engasjement for miljøet. Faget skal vise at naturvitenskapelige og teknologiske vurderinger gjøres i forhold til etiske verdier og idealer. Faget skal legge grunnlag for å se naturvitenskapens verdensbilde som et kulturprodukt, der observasjoner, eksperimenter, drøftinger og teorier gradvis endrer vår erkjennelse.

Naturfag henter sine kunnskaper fra naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi. Grunnskolelæreren på 1.-7. trinn skal kunne planlegge og gjennomføre undervisningen som et helhetlig fag tilpasset alle elever.

Naturfag 2 (30 sp) omhandler relevante områder av naturfag for 1.-7. trinn. Det legges vekt på å utvikle kunnskaper om bærekraftig utvikling og kompetanse i å introdusere de yngste elevene i naturfaget. Det å kunne utvikle elevenes sansing, oppdagerglede, undring, naturglede og naturfagspråk, er en vesentlig del av denne kompetansen. Emnet skal gi grunnlag for å kunne bruke elevaktive læringsformer på ulike læringsarenaer.

I emnet GBNA2214 legges hovedvekten på cellebiologi, genetikk, evolusjon og menneskets biologi (humanbiologi inklusiv helse) og hvordan biologi kan undervises på 1.-7. trinn i grunnskolen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har god kjennskap til relevant naturfagdidaktisk forskning
  • har kjennskap til eksempler på hvordan naturvitenskapene har utviklet seg gjennom historien
  • har oversikt over cellens oppbygging og hovedfunksjoner og hvordan egenskaper påvirkes av arv og miljø
  • forstår hvordan naturlig seleksjon kan gi tilpasninger og hvordan denne og andre mekanismer kan føre til evolusjonær endring av arter og populasjoner
  • har oversikt over virkninger av rusmidler og rusmiddelrelaterte helseskader
  • har kjennskap til kroppens organsystemer med spesielt fokus på helsemessige aspekter
  • har kunnskaper om konsekvenser av global oppvarming og noen andre miljøutfordringer

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan anvende relevant naturfagutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter
  • kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og gi tilpasset tilbakemelding
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig informasjon og fagstoff, og anvende det i undervisning og drøftinger med kolleger
  • kan bruke faget som regifag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Krav til forkunnskaper

Naturfag 1

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen går over ett semester.

Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, demonstrasjoner, feltarbeid, ekskursjoner, laboratorieøvelser, oppgaveløsning, undervisningsøvelser, didaktiske oppgaver og muntlige argumentasjonsøvelser. Gjennom disse varierte arbeidsformene vil de grunnleggende ferdigheter bli anvendt og utviklet. De praktiske arbeidsformene er viktige. Studentene vil få erfaring med arbeidsformer som kan anvendes i grunnskolen. Studentene skal arbeide individuelt og i grupper. Deler av studieenhetens pensum må leses som selvstudium. Det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom kollokviearbeid. I semesteret kan det inngå noen dagsekskursjoner. Disse kan ha varighet som er lenger enn en vanlig undervisningsdag. Kostnad for disse ekskursjonene er inntil kr. 600 totalt. I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav.

Obligatoriske arbeider utføres fortløpende gjennom studieåret. Studentene skal levere journaler/rapporter fra pålagte øvelser og didaktiske arbeider. Nærmere spesifikasjon med frister for innlevering blir gitt i semesterplaner. Rapporter og lignende skal blant annet gi øvelse i å uttrykke seg skriftlig i naturfag. Canvas er høgskolens studiestøttesystem, og det forutsettes brukt både til informasjon og til læringsaktiviteter. Studentene vil få veiledning både individuelt og i grupper gjennom hele studiet.

Obligatorisk læringsaktivitet

Laboratorieoppgaver, didaktiske oppgaver, eventuelle dagsekskursjoner med bestått journalføring.

Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.Godkjente arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester.

Studentene får underveisvurdering for læring ved at det gis tilbakemelding på obligatorisk innleverte arbeider.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen, 30 minutter.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Mer om hjelpemidler