Hopp til innhald

LU1-NOR315 Norsk 2a 1-7

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

I norsk 2 skal studentene få en utvidet, forskingsbasert innsikt i norsk språk- og tekstkunnskap og fagdidaktikk; de skal arbeide mer med de grunnleggende ferdighetene og med et bredt spekter av arbeidsmåter, slik at de skal få en dypere forståelse av sammenhengen mellom fag, fagdidaktikk og praksis.

HSH har valgt å legge et særlig fokus på munnlige sjangrer og fortellerkunst i norsk 2 for 1-7.

 

Faglig innhold. Konkretisering av tema:

  • Norm og variasjon i norsk språk skriftlig og muntlig
  • Sakprosa i fagbøker og lærebøker
  • Tekst og danning i norskfaget gjennom tidene
  • Samansette tekster
  • Billedbøker/barnebøker i historisk perspektiv

Læringsutbytte

kunnskaper:

  • Har kunnskaper om språklige endringsprosesser, i fortid og samtid, om normeringsspørsmål i moderne norsk og om sentrale kjennetegn ved norske dialekter
  • Har kunnskaper om hvilke funksjoner lesing og skriving har hatt og har i kulturen vår og om kva som kjennetegner språklig kommunikasjon i ulike medium
  • Har utvidet kunnskap om muntlige og skriftlige sjangrer og innsikt i hvordan elever fra 1. til 7. trinn utvikler kunnskaper om disse og kan benytte dem i eget tekstarbeid
  • Har litteraturhistorisk oversikt, kunnskaper om sentrale verk i norsk fiksjonslitteratur og sakprosa og kjennskap til teorier om sammensatte tekster
  • Har kunnskap om hva som skjer når en barnelitterær tekst overføres fra et medium til et annet (adaptasjon)

ferdigheter:

  • Kan organisere og drive tilpasset lese- og skriveopplæring for 1. til 7. trinn etter faglig grunngitte prinsipp, også for elever med norsk som andrespråk
  • Kan bruke språk- og tekstkunnskap aktivt i veiledning av elever i lese- og skriveprosessen
  • Kan vurdere og reflektere rundt ulike slags prøver i lesing og skriving og benytte resultatet av dem til faglig utvikling for elevene
  • Kan legge til rette for den muntlige språkutviklingen til elevene
  • Kan veilede i arbeidet med tekster slik at elevene kan utvikle seg selv, skaffe seg kunnskaper og forberede seg for aktiv deltakaelse i offentlige rom og samfunnet som helhet
  • Kan sammenligne tekster skrevet for barn med hensyn til innhold, form og funksjon
  • Kan sette sentrale norske tekster inn i en historisk sammenheng, tolke de og se de i lys av nordisk og annen internasjonal litteratur
  • Kan lese, analysere, tolke og vurdere sammensatte tekster og sette dem inn i en større kulturell og offentlig sammenheng

 

generell kompetanse:

  • Kan vurdere egen praksis som norsklærer og grunngi vurderingene
  • Har innsikt i norskfaget ut fra forsking og i forhold til fagets historie og kan reflektere kritisk og konstruktivt ut fra et historisk perspektiv på faget
  • Har et bevisst forhold til hvordan samtalen mellom lærer og elever, og samtalen elevane imellom, kan fungere som redskap for læring

Krav til forkunnskaper

Norsk 1, 30 studiepoeng

Anbefalte forkunnskaper

-

Undervisnings- og læringsformer

Klasseromsundervisning, fysisk og med videooverført undervisning; lærerstyrt og med studentaktiviteter. Presentasjoner og seminarinnlegg, muntlige og skriftlige oppgaver, individuelle og i grupper. Tekstskaping og -vurdering. Praksisoppgaver.

Obligatorisk læringsaktivitet

Godkjende skriftlige og muntlige studiekrav. Alle studiekrav presiseres i semesterplanen.

Vurderingsform

Mappeeksamen

Hjelpemidler ved eksamen

-

Mer om hjelpemidler