MAKP401 Implementering II: Integrere forskning, profesjons- og brukerkunnskap
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Dette emnet er en videreføring av emne MAKP202 (Implementering I), og erstatter emnet MAKP401 (Kunnskapsbasert praksis - Implementering II). Emnet har fokus på hvordan forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap interagerer med hverandre i kunnskapsproduksjon og implementering av ny kunnskap i praksis. Emnet tar utgangspunkt i systematiske oversikter og implementeringsstudier, det vil si studier av faktorer som hemmer og fremmer at kunnskap om kvalitet i tjenestene kan bli forstått av brukere på alle nivåer og bli tatt i bruk i klinisk praksis. Slike prosessuelle studier benytter ofte kvalitative forskningsmetoder som samtaleintervjuer eller deltagende observasjon. I løpet av de siste tiårene har kunnskapsoppsummeringer av kvalitative implementeringsstudier vokst frem som et nytt og viktig grunnlag for kunnskapsbasert praksis. Systematiske oversikter over kvalitative studier er derfor sentralt i dette emnet.
Studentene lærer å kritisk vurdere kunnskapsoppsummeringer innenfor implementering, og å kritisk reflektere over ulike forbedringstiltak relatert til praksis og brukermedvirkning, både på individ- og organisasjonsnivå. Emnet vil blant annet belyse hvordan retningslinjer påvirker beslutninger i praksis, og hvordan erfaringer i møtet mellom helsepersonell og brukerne igjen påvirker hvordan anbefalinger i retningslinjer etterfølges.
Emnet kan erstattes med videreutdanning eller relevant emne på masternivå fra annen utdanning/ studiested. Du må søke masterstudiets administrasjon om godkjenning av dette i løpet av første studieår. Søknaden vurderes individuelt.
Emnet går over ett semester.
- Implementering: Integrering av ulike former for kunnskap i beslutninger og retningslinjer.
- Om samspillet mellom forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap.
- Rammebetingelsene: Normative, økonomiske, juridiske og etiske forutsetninger og implikasjoner når en forsøker å implementere forskning i praksis.
- Implementeringsstudier og kvalitative kunnskapsoppsummeringer: Hva karakteriserer dem, hvordan utformes de og hvordan kritisk vurdere kvalitative primærstudier og kunnskapsoppsummeringer.
- Forskningskommunikasjon: Hvordan tilrettelegge og gradere kunnskap for praksis, og hvordan formidle usikre resultater i kunnskapsoppsummeringer til praktikere og brukere.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan kritisk reflektere over hvordan forskjellige typer kunnskap påvirker praksis
- kan analysere hvordan erfaringskunnskap og brukerkunnskap påvirker kunnskapsbaserte beslutningsprosesser på ulike nivåer i helsetjenesten (klinisk praksis, retningslinjer, med mer)
- har avansert kunnskap om hvordan politiske, økonomiske, sosiale, teknologiske, juridiske og normative faktorer kan modifisere beslutninger og endringer i helsetjenesten
- har avansert kunnskap om kvalitative kunnskapsoppsummeringer og implementeringsstudier, herunder hvilken funksjon de har i beslutnings- og endringsprosesser
Ferdigheter:
Studenten...
- kan initiere og planlegge kunnskapsbaserte endringsstrategier i helsetjenesten
- kan kritisk vurdere kvalitative kunnskapsoppsummeringer og implementeringsstudier, og bruke dem i endringsarbeid i helsetjenesten
- kan formidle kritiske refleksjoner til fagfeller, praktikere og brukere
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kunnskapsbasert praksis og implementering
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, studentpresentasjoner og selvstudium.
Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 20 timer i uken.
Obligatorisk læringsaktivitet
Basert på eksamensoppgave 1 eller 2: Lag en poster, skriv et konferansesammendrag og hold et 15 minutters innlegg på studentseminar/konferanse om metode og funn. Ta del i påfølgende faglig diskusjon om ditt innlegg, samt forbered og gi tilbakemelding på én medstudents innlegg.
Arbeidskravet er gyldig i fire påfølgende semestre.
Vurderingsform
Eksamen
Skriftlig individuell hjemmeoppgave. Du velger én av to oppgaver:
- Ta utgangspunkt i en utfordring/problemstilling i en valgt praksis du er kjent med. Du skal utarbeide en strategi for implementering av forskning på den konkret problemstillingen. Strategien skal begrunnes ved å bruke eksisterende forskning på implementering. Bruk minst én kvalitativ kunnskapsoppsummering, og et relevant rammeverk for å implementere forskning i praksis (for eksempel PARIHS).
- Samvalg, «shared decision making», er betegnelse på avgjørelser som tas av behandler og pasient/bruker i fellesskap. Søk etter implementeringsmetoder, vurder kunnskapen og lag en empirisk begrunnet strategi for å få til samvalg i din praksis.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Dersom eksamensbesvarelsen vurderes til ikke bestått (karakteren F), må studenten omarbeide besvarelsen og levere denne til ny eksamen..