MET206 Videregående reguleringsteknikk
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Studentene skal tilegne seg en grundig innsikt og forståelse over de mer avanserte, moderne prinsipper og teknikker innen modellering, simulering, design og analyse av mer avanserte reguleringssystemer. Emnet har tema moderne reguleringsteknikker basert på tilstandsrom og diskrete systemer, for å danne et grundig kjennskap for arbeidet med dagens problemstillinger innen automatisering.
Læringsutbytte
Kandidaten har kunnskap om matematisk beskrivelse av kontinuerlige og diskrete multivariabel prosesser basert på tilstandsrom. Analyse og design av multivariabel kontinuerlige og diskrete reguleringssystemer vha kontroller- og observatørdesign, diagonalisering, optimalregulering og model predictive control.
Kandidaten har kompetanse innen design-, kontroll- og stabilitetsanalyse og kan foreta kvalitetsvurderinger av eksisterende reguleringssystemer. Kandidaten kan delta i teoretisk aktivitet i forbindelse med forskning- og utviklingsarbeid. Kandidaten behersker design- og analysemetoder for regulering-, optimalisering og stabilitet i moderne automatiseringssystemer.
Kandidaten kan formidle informasjon om reguleringsteknikk og stabilitet i moderne automatiseringssystemer knyttet til teorier, problemstillinger og løsninger skriftlig på norsk og engelsk. Kandidaten kan delta i fagområdets utvikling.
Krav til forkunnskaper
Fullført bachelorgrad
Anbefalte forkunnskaper
ELE104 Reguleringsteknikk 1 med fysikk, ELE106 Reguleringsteknikk 2, eller tilsvarende fag innen reguleringsteknikk eller lineære systemer (bachelornivå)
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, selvstudium, laboratoriearbeid, regneøvelser
Obligatorisk læringsaktivitet
Totalt: 5 obligatoriske øvinger og 2 laboratorieoppgaver.
Minst 3 obligatoriske øvinger og begge laboratorieoppgavene må være godkjent for å få adgang til eksamen.
Vurderingsform
3 timers skriftlig eksamen. Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Kunngjøres ved semesterstart
Mer om hjelpemidler