MGBMU201 Musikk 1, emne 2 - Eleven og den musikkulturelle konteksten
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Musikk 1 emne 2 er del av Musikk 1, 1-7.
Det legges stor vekt på praktisk arbeid der de ulike delene av musikkfaget integreres. Det vil derfor være naturlig å arbeide med mange av de samme aktivitetene knyttet mot musisering, komponering og lytting i ulike emner.
Utvikling av studentens musikalske og fagdidaktiske lærerferdigheter gjennom arbeid med musisering, lytting, skaping, musikkdidaktikk, musikkteknologi, folkemusikk, musikkhistorie.
Læringsutbytte
Studenten
- har forskningsbasert kunnskap om estetiske og kreative læringsprosessar knytt til begynnaropplæring i musikk i grunnskolen
- har grunnleggande kunnskap om og lytteerfaring i musikk frå ulike kulturar, sjangrar og historiske epokar og kan sette dette i sammenheng med grunnskolens musikkfag
- har kunnskap om analoge og digitale læringsressursar for musikk og kan nytte dette i grunnskolens musikkfag
- har grunnleggande kunnskap om musikkfaget si historie og rolle i samfunnet og i skolen
Studenten
- kan improvisere og komponere med stemme, musikkinstrument og digitale verktøy
- kan leike til og med musikk og meistrar eit variert repertoar av songar, rim, regler, songleikar og dansar til bruk i musikkundervisning
- kan utforme enkle musikkarrangement til bruk i musikkundervisninga
- kan bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metodar og vurderingsformer som bidrar til tilpassa musikkopplæring
- meistrar ulike innfallsvinklar til begynnaropplæring og progresjon i musikkfaget
Studenten
- kan gjennomføre heilskaplege undervisningsforløp og stimulere elevane si evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere
- kan initiere fagleg samarbeid og legge til rette for musikkfagleg læring i fleirfaglege tema- og prosjektarbeid
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Musikk 1 emne 1 (MGBMU101)
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, praktisk undervisning i hel klasse og grupper, gruppearbeid, ekskursjon og litteraturstudier.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk frammøte
- En skriftlig oppgave
- Profesjonsfaglig digital kompetanse: Planlagt undervisning ved hjelp av digitale verktøy. Gjennomføring i praksisperioden og erfaringsdeling på profesjonsdag. Det vil foreligge retningslinjer for arbeidet ved semesterstart.
- Leselogg etter gitte retningslinjer
Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Godkjent arbeidskrav er gyldig i tre påfølgende semester etter godkjenning.
Vurderingsform
Praktisk-metodisk gruppeeksamen med individuell karakter. Planlegge og gjennomføre et musikkdidaktisk opplegg (varighet ca 30 min) med medstudenter. Forberedelsestid: se retningslinjer som foreligger ved eksamenstart. Alle studenter må være til stede under gjennomføring av eksamen.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler