MGBPE101 Pedagogikk og elevkunnskap, emne 1 - Lærerrollen og elevenes læring og utvikling
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Gjennom denne første delen av emnet skal studentene oppnå kunnskaper om læring, utvikling og ferdigheter hos elever på trinn 1-7. Studentene skal arbeide med planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i nær tilknytning til praksis. Emnet er det første av fire emner som til sammen utgjør 60 studiepoeng i faget pedagogikk og elevkunnskap.
Emnet tar utgangspunkt i gjeldende læreplaner og går inn i sentrale didaktiske prinsipp for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning med særlig vekt på:
- Klasseledelse, kontaktlærerrollen og samspill i grupper
- Begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter på alle trinn
- Didaktisk arbeid og vurderingsformer
- Læring- og motivasjonsteorier
- Observasjon som forskningsmetode
Læringsutbytte
Kunnskaper Kandidaten
- har brei kunnskap om læring, motivasjon og læringsstrategier tilpasset elevene
- har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp og grunnleggende ferdigheter som er aktuelle i begynneropplæringen
- har brei kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer for elevene
- har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling generelt
- har brei kunnskap om hvordan lærerens relasjonskompetanse kan bidra til økt læring for eleven
- har kunnskap om hvordan praktiske og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring
Ferdigheter Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonen
- kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om begynneropplæring, læring, grunnleggende ferdigheter og undervisning
- kan samarbeide om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
- kan alene og sammen med medstudenter reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt læringsmiljø for elevene
Generell kompetanse Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning varierer mellom forelesninger, seminarer, individuelt arbeid og arbeid i grupper.
Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer med vekt på refleksjon knyttet til teori og praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Studenten skal være tilstede i minst 80 % av undervisningen
- To skriftlige arbeidskrav
- Et muntlig arbeidskrav
- Observasjonsoppgave (inngår i FOU-mappen)
Semesterplanen vil gi nærmere retningslinjer for arbeidskravene.
Vurderingsform
Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- KRO1003 - Profesjonsfag: Lærarrolla og elevane si læring og utvikling - Reduksjon: 15 studiepoeng