MGUEN301 Engelsk 2, emne 1 - Mangfold i kultur, språk og tekst
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Dette er emne 1 i faget Engelsk 2 for 5.-10. trinn i grunnskolelærerutdanningen (GLU). Engelsk 2 består av to emner, hvert på 15 studiepoeng.
Emnebeskrivelsene for engelsk 2 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn (2016) og inngår i en femårig grunnskolelærerutdanning med master. Emnet er åpent for innreisende studenter.
Engelsk 2, emne 1 gir grundig kunnskap om engelsk språk og fagdidaktikk for arbeid på mellom- og ungdomstrinnet. Dette omfatter inngående kunnskap om hvordan språket er bygd opp og utvikling av egen språkferdighet, samt kunnskap om ulike læringsaktiviteter og metoder for engelskopplæringen i grunnskolen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur inklusive, for eksempel, geografiske varianter av muntlig engelsk, engelsk som verdensspråk, diskursanalyse og sosiolingvistiske perspektiver. Studenten har også kunnskap om hvordan ordtilfanget kan videreutvikles
- har inngående kunnskap om hvordan barn og ungdom lærer språk
- har god innsikt i differensiering og tilpasset opplæring
- har god kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- har god innsikt i ulike tilnærminger og metoder knyttet til språkemner
- kjenner nasjonal og internasjonal forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget 5.-10. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke og forklare språklige begreper og kan velge ut og tilrettelegge språkoppgaver for arbeid med barn og ungdom
- kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
- kan bruke underveis- og sluttvurdering
- kan legge til rette for elevenes selvstendige språklæring og egenvurdering
- kan vurdere kritisk egen faglige praksis mht. gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen
- kan skrive akademiske fagtekster
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og sette i verk relevante tiltak for tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse
Krav til forkunnskaper
Engelsk 1
Undervisnings- og læringsformer
Kurset omfatter en rekke strategier for språklæring og arbeid med et fremmedspråk, blant annet gjennom bruk av digitale verktøy. Det blir gitt innføring i skriveteknikker på engelsk, inkludert krav til akademisk skriving.
Arbeidsmåter vil være oversiktsforelesninger i kombinasjon med drøfting av stoffet, gruppearbeid (både i par og større grupper), individuelt arbeid, prosjektarbeid og framføringer. Studentene vil få erfaring med arbeidsmåter som kan brukes i grunnskolen. Det forventes at studentene deltar i diskusjoner på kollokviemøter og læringsplattformene som en utvidelse av læringssituasjonen, i tillegg til det som foregår i klassen.
All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Det er i prinsippet obligatorisk studiedeltakelse ved all undervisning. Det er en forutsetning at studentene er til stede, og slik tar ansvar for og aktivt del i læringsarbeidet i klassen.
Ikke alle deler av pensum vil bli gjennomgått. Studiet krever en god del selvstendig arbeid.
Praksis er en integrert del av studiet.
Obligatorisk læringsaktivitet
- En oppgave i engelske språkemner
- En oppgave innenfor fagdidaktikk
- 80% oppmøte til undervisningen
Studentene plikter å orientere seg om og overholde innleveringsfristene.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før oppmelding til eksamen. Studenter som ikke får godkjent de obligatoriske arbeidskravene, kan få ett nytt forsøk underveis i studieåret, men maksimalt to forsøk per arbeidskrav per semester.
Et av de obligatoriske arbeidskravene i emnet skal knyttes til fagovergripende tema slik de står beskrevet i studieprogramplanen.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen, 6 timer.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler