Hopp til innhald

MGUEN301 Engelsk 2, emne 1 - Mangfold i kultur, språk og tekst

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Dette er emne 1 i faget Engelsk 2 for 5.-10. trinn i grunnskolelærerutdanningen (GLU). Engelsk 2 består av to emner, hvert på 15 studiepoeng.

Emnebeskrivelsene for engelsk 2 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn (2016) og inngår i en femårig grunnskolelærerutdanning med master. Emnet er åpent for innreisende studenter.

Engelsk 2, emne 1 gir grundig kunnskap om engelsk språk og fagdidaktikk for arbeid på mellom- og ungdomstrinnet. Dette omfatter inngående kunnskap om hvordan språket er bygd opp og utvikling av egen språkferdighet, samt kunnskap om ulike læringsaktiviteter og metoder for engelskopplæringen i grunnskolen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur inklusive, for eksempel, geografiske varianter av muntlig engelsk, engelsk som verdensspråk, diskursanalyse og sosiolingvistiske perspektiver. Studenten har også kunnskap om hvordan ordtilfanget kan videreutvikles
  • har inngående kunnskap om hvordan barn og ungdom lærer språk
  • har god innsikt i differensiering og tilpasset opplæring
  • har god kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
  • har god innsikt i ulike tilnærminger og metoder knyttet til språkemner
  • kjenner nasjonal og internasjonal forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget 5.-10. trinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke og forklare språklige begreper og kan velge ut og tilrettelegge språkoppgaver for arbeid med barn og ungdom
  • kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
  • kan bruke underveis- og sluttvurdering
  • kan legge til rette for elevenes selvstendige språklæring og egenvurdering
  • kan vurdere kritisk egen faglige praksis mht. gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen
  • kan skrive akademiske fagtekster
  • kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og sette i verk relevante tiltak for tilpasset opplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse

Krav til forkunnskaper

Engelsk 1

Undervisnings- og læringsformer

Kurset omfatter en rekke strategier for språklæring og arbeid med et fremmedspråk, blant annet gjennom bruk av digitale verktøy. Det blir gitt innføring i skriveteknikker på engelsk, inkludert krav til akademisk skriving.

Arbeidsmåter vil være oversiktsforelesninger i kombinasjon med drøfting av stoffet, gruppearbeid (både i par og større grupper), individuelt arbeid, prosjektarbeid og framføringer. Studentene vil få erfaring med arbeidsmåter som kan brukes i grunnskolen. Det forventes at studentene deltar i diskusjoner på kollokviemøter og læringsplattformene som en utvidelse av læringssituasjonen, i tillegg til det som foregår i klassen.

All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Det er i prinsippet obligatorisk studiedeltakelse ved all undervisning. Det er en forutsetning at studentene er til stede, og slik tar ansvar for og aktivt del i læringsarbeidet i klassen.

Ikke alle deler av pensum vil bli gjennomgått. Studiet krever en god del selvstendig arbeid.

Praksis er en integrert del av studiet.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • En oppgave i engelske språkemner
  • En oppgave innenfor fagdidaktikk
  • 80% oppmøte til undervisningen

Studentene plikter å orientere seg om og overholde innleveringsfristene.

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før oppmelding til eksamen. Studenter som ikke får godkjent de obligatoriske arbeidskravene, kan få ett nytt forsøk underveis i studieåret, men maksimalt to forsøk per arbeidskrav per semester.

Et av de obligatoriske arbeidskravene i emnet skal knyttes til fagovergripende tema slik de står beskrevet i studieprogramplanen.

Godkjente arbeidskrav er gyldige i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen, 6 timer.

Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler