Hopp til innhald

MGUEN401 Engelsk 2, emne 2 - Kommunikasjon i språk, litteratur og kultur

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Engelsk 2 består av to emner, hvert på 15 studiepoeng. Dette er emne 2 i faget Engelsk 2 for 5.-10. trinn i grunnskolelærerutdanningen (GLU). Emnet består av to deler; en FoU- oppgave og en fagdel. Hver av disse gir 7,5 studiepoeng.

Emnebeskrivelsene for Engelsk 2 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (2016) og inngår i en femårig grunnskolelærerutdanning med master. Emnet er åpent for innreisende studenter. Vårsemesteret i 3. studieår er også tilrettelagt for studenter som vil på utveksling.

Engelsk 2, emne 2 vil utvikle studentens kunnskap om samfunnsspørsmål og kulturelle uttrykk i engelsktalende land. Emnet omfatter videreutvikling av studentens egen språkferdighet og tekstkompetanse. I tillegg omfatter emnet en FoU-oppgave tilsvarende 7,5 studiepoeng.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kultur og levesett i noen engelskspråklige land
  • har god kjennskap til et rikt utvalg av litteratur, film og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisningen
  • har kunnskap om engelsk som verdensspråk og det som dette innebærer for utvikling av språklig, kommunikativ og interkulturell kompetanse

Ferdigheter:

Studenten

  • kan diskutere muntlig og skriftlig et rikt utvalg skjønn- og faglitteratur
  • har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler, og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
  • kan tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen
  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt i ulike sjangre
  • kan finne fram til, vise til og reflektere over engelskfaglig forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over sin rolle som engelsklærer med hensyn til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige og personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse

Krav til forkunnskaper

Engelsk 1 og Engelsk 2, emne 1

Undervisnings- og læringsformer

Emnet omfatter en rekke strategier for språklæring og arbeid med et fremmedspråk, blant annet gjennom bruk av digitale verktøy. Det blir gitt innføring i skriveteknikker på engelsk, inkludert krav til akademisk skriving.

Arbeidsmåter vil være oversiktsforelesninger i kombinasjon med drøfting av stoffet, gruppearbeid (både i par og større grupper), individuelt arbeid, prosjektarbeid, framføringer og veiledning. Studentene vil få erfaring med arbeidsmåter som kan brukes i grunnskolen. Det forventes at studentene deltar i diskusjoner på kollokviemøter og på læringsplattformene som en utvidelse av læringssituasjonen, i tillegg til det som foregår i klassen.

All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Det er i prinsippet obligatorisk studiedeltakelse ved all undervisning. Det er en forutsetning at studentene er til stede, og slik tar ansvar for og aktivt del i læringsarbeidet i klassen.

Ikke alle deler av pensum vil bli gjennomgått. Studiet krever en god del selvstendig arbeid.

Praksis er en integrert del av studiet.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • En skriftlig oppgave
  • Et muntlig arbeidskrav i tilknytning til FoU-oppgaven

Studentene plikter å orientere seg om og overholde innleveringsfristene.

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før oppmelding til eksamen. Studenter som ikke får godkjent de obligatoriske arbeidskravene, kan få ett nytt forsøk underveis i studieåret, men maksimalt to forsøk per arbeidskrav per semester.

Et av de obligatoriske arbeidskravene i emnet skal knyttes til fagovergripende tema slik de står beskrevet i studieprogramplanen.

Godkjente arbeidskrav er gyldige i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.

Vurderingsform

  • Individuell muntlig eksamen, 30 min.
  • FoU-oppgave.

Tid og sted for eksamen opplyses på Studentweb.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler