MUND4A213 Norsk fagdidaktikk - del 2
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet Norsk fagdidaktikk inngår som en av fire mulige fagfordypninger i studiet Master i undervisningsvitenskap. En full fordypning i Norsk fagdidaktikk innebærer at studenten både tar Norsk fagdidaktikk del 1 og del 2, i tillegg til å skrive masteroppgave innenfor norsk fagdidaktikk. Samlet blir det 75 studiepoeng i fordypningsfaget.
Innholdet i fordypningsemnet består av litterære og språklige fagemner.
Litterære delemner:
- Aktuell litteraturdidaktikk
- Sentrale litteraturteoretiske retninger fra moderne tid
- Litteratursyn og styringstekster
- Digital kompetanse
Språklige delemner:
- Aktuell språkteori
- Skriftkultur og skriftkyndighet
- Vurdering i norskfaget
- Ungdomsspråk og Norsk som andrespråk
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter avsluttet studium har studenten
- Teoretisk innsikt i sentrale språklige fagområder.
- Teoretisk innsikt i sentrale litterære fagområder.
- Kunnskap om hvordan en bruker styringstekster i norskfaget.
- Innsikt i teorier om skriftkyndighet (literacy) i flere ulike kontekster og ut fra forskjellige didaktiske perspektiver.
- Kunnskaper om forskningsmetodiske og vitenskapsteoretiske problemstillinger knyttet til analyse og formidling av språk og tekst.
Ferdigheter
Etter avsluttet studium kan studenten
- Sette litterære tekster av ulike typer inn i en større kulturell og offentlig sammenheng.
- Forstå språkbruk både som grammatisk ferdighet og som identitetsskapende faktor.
- Bruke vitenskapelige metoder i studiet av språk og tekst.
- Drøfte utfordringer knyttet til fagundervisning og kunnskapsutvikling på ulike nivå.
Generell kompetanse
Etter avsluttet studium kan studenten
- Overføre teoretisk kunnskap til praktisk arbeid med norskfaget i klasserommet.
- Utdype og konkretisere hva norskundervisning er og kan være.
- Gjøre greie for det fagfeltet hen skriver masteroppgave innenfor.
Krav til forkunnskaper
Minst 60 studiepoeng Norsk GLU 5-10 eller Norsk GLU 1-7 eller tilsvarende
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen skjer i form av forelesninger, fagseminar og individuell veiledning. Det forutsettes at studentene bidrar aktivt i den faglige diskusjonen.
Obligatorisk læringsaktivitet
Studenten skal holde et foredrag (ca. 20 minutter) på slutten av semesteret, der hen presenterer arbeidet med masteroppgaven sin. I tillegg skal hen levere en individuell pensumliste på ca. 750 sider som kan være relevant for arbeidet med masteroppgaven.
Arbeidskravene er godkjent i to år etter at godkjenningen er gitt.
Vurderingsform
Individuell hjemmeeksamen, 5 dager (mandag til fredag). Studenten vil bli prøvd i både språklige og litterære emner. Studenten velger selv målform.
Tid for ut- og innlevering av eksamen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem. Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.