NAB3021 Kulturforståelse
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Kunnskaper om hvordan mennesker skaper mening i tilværelsen og hvordan vi bruker denne meningen til å danne felleskaper, og å lage strategier for å oppnå ting og opplevelser som vi mener er verdifulle
Læringsutbytte
- Kunnskaper:
- Kan gjøre rede for grunnleggende begreper og teorier om kultur og hvordan kultur er med på å påvirke menneskers handlinger i spesifikke situasjoner.
- Kan greie ut om grunnleggende sosiologiske/antropologiske begreper og teorier om menneskelig samhandling og hvorfor mennesker handler som de gjør.
- Utvikle bevissthet rundt og kunne eksemplifisere interkulturell kommunikasjon og noen av de vanligste grunnene til at slik kommunikasjon bryter sammen (dvs. stereotypisering, "othering", diskriminering).
- Ha kjennskap tilgrunnleggende begreper om globalisering og kan beskrive hvordan globaliseringsprosesser er med på å skape likheter og forskjeller mellom mennesker.
- Ferdigheter:
- Kunne anvende teori for å sannsynliggjøre hvorfor mennesker handler slik de handler.
- Kunne anvende teori for forstå hvordan kultur påvirker individers handlinger.
- Kunne reflektere over kulturelle utfordringer knyttet til ledelse.
- Kompetanse:
- Evner å reflektere over egne handlinger og identifisere hvordan egne kulturelle forestillinger bidrar til god eller dårlig kommunikasjon.
- Evne til å forstå egne og andre mennesker sine strategier for å oppnå det man ønsker å oppnå, samt å kunne revurdere egne strategier dersom disse leder til konflikter med andre.
- Evner å endre sine kulturelle forestillinger dersom det vil kunne forbedre kommunikasjonen med andre.
- Forstår at interkulturell kommunikasjon sjeldent er enkelt og aldri har noen fasitsvar.
- Ha innsikt i egen kulturell og sosial identitet og hvordan den kan bidra til god eller dårlig kommunikasjon.
- Kunne reflektere over egen og andres reaksjon på en rekke forskjeller mellom mennesker.
Krav til forkunnskaper
Ingen.
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende samfunnsvitenskapelige kunnskaper tilsvarende NAB 1028
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner i plenum og presentasjoner.
Obligatorisk læringsaktivitet
Ja (spesifiseres i semesterplanen ved semesterstart).
Vurderingsform
Mappe (3 elementer), 100%
I og med denne vurderingsformen gis det ikke anledning til å "kontinuere". Dersom en student ikke består en eller flere av mappelementene vil det kun gis anledning til å forbedre elementet (elementene) neste gang faget arrangeres.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt.
Mer om hjelpemidler