NHB3 Natur, helse og bevegelse 3
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Studentene skal gjøre seg kjent med innholdet i denne planen, og med de utfyllende retningslinjene for praksisstudiet.
Dette er tredje emne i kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse. Emneplanen bygger på Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning og emnet er en valgbar fordypning i bachelorstudiet Barnehageutdanning med vekt på natur, helse og bevegelse. Studiet er lagt til høst- og vårsemesteret tredje studieår. Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på fagene naturfag, fysisk fostring, mat og helse og pedagogikk.
Emnet bygger på Natur, helse og bevegelse 1 og 2. Eksamen i emne 2 må være bestått før studenten kan begynne på emne 3.
Kunnskapsområdet tar utgangspunkt i utforskning av miljø, arts- og naturstudier. Det blir bl.a. arbeidet med naturkunnskap, risikomestring, lokale naturressurser og kostholdsmessige utfordringer. I kunnskapsområdet blir det også lagt vekt på prosjektarbeid og trygg ferdsel i naturen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om og erfaringer med ulike naturtyper og bevegelsesmiljø.
- har kunnskap om betydningen av barns forutsetninger og kultur ved tilrettelegging for undring, læring, lek glede og mestring i naturen
- har kunnskap om trygg ferdsel i naturen
- har kunnskap og innsikt i pedagogisk prosjektarbeid saman med barn
- har kunnskap om prosesser i naturen som vær og klima, økologi og geologi
- har kunnskap om høsting og konservering av mat fra naturen
- har kunnskap om naturvitenskapelige arbeidsmetoder og nyere naturfag-didaktisk forskning
- har kunnskap om mat og måltider i barnehagen i et kultur- og samfunnsperspektiv.
- har kunnskap om kostholdsmessige utfordringer for barn i barnehagealder, og hvordan kostholdet kan endres i tråd med helsemyndighetenes retningslinjer og barns behov
- har profesjonstenkning som kvalifisering, sosialisering og subjektivering: for å møte politiske og ideologiske utfordringer for barnehagelærerprofesjonen i møte mellom barn og barnehagelærere
Ferdigheter
Studenten
- har gode basisferdigheter i friluftsliv
- kan legge til rette for barns risikomestring i ulike miljø.
- kan stimulere barn til å bli nysgjerrige og oppdagende gjennom aktivitet i naturen.
- kan bruke formelle og uformelle læresituasjoner til å fremme barns naturfaglige læring
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere behov for varierte måltider for barn i barnehagen
- kan tilberede mat i og fra naturen og anvende konserveringsmetoder
- kan møte krav til barnehagen/barnehageprofesjonen ut fra eget ståsted og faglige vurderinger
- kan møte barn, foresatte og kollegaer i ulike (og også uventa) sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hvorfor risikomestring er viktig å tilrettelegge for barn
- kan reflektere over flerkulturelle tilnærminger til mat, måltid og fysisk aktivitet
- kan analysere og kritisk reflektere over kosthold som helsefremmende faktor i barnehagen
- har selvstendig, kritisk og reflektert forståelse for barnehageprofesjonen sin særstilling og utfordringer i dagens samfunn
- kan reflektere over barnehagens rolle i utdanning for bærekraftig utvikling
- kan diskutere faglige artikler med relevans for kunnskapsområdet
Krav til forkunnskaper
NHB2
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er teoretisk og praktisk rettet, og er organisert rundt tre mappearbeid: Mat fra naturen, Naturleikeplassen og Prosjektarbeid i barnehagen. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, eksperimentering, diskusjoner, seminarer og gruppearbeid. Store deler av undervisningen vil være temabasert og tverrfaglig. Det forventes at studentene er aktive og undersøkende i alt arbeid. Turer ut i naturen vil være et bærende element i undervisningen.
Høgskolen bruker elektronisk læringsplattform som studiestøttesystem, og det forutsettes at studentene bruker dette aktivt. Mange av studieaktivitetene og mye av kunnskaps- og informasjonsutvekslingen skjer her.
Kr 600 i materialpenger betales inn ved studiestart (200 for mat & helse, 200 for naturfag og 200 for idrett).
Forflyttet undervisning
- To dagsekskursjoner i nærmiljøet. Pris ca. kr 100
- Tre ganger på Slåtthaug kunstisbane. Pris ca. kr 120
- En ekskursjon tilknyttet gård med tre overnattinger. Pris ca. 700
- En ekskursjon med kano i vann og vassdrag med en overnatting. Pris ca. kr 200
- En ekskursjon vår med 3-4 overnattinger. Pris ca. 2000
I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav.
Obligatorisk læringsaktivitet
Det forventes at studentene deltar aktivt i de ulike læringsformene, og det er derfor krav om obligatorisk studiedeltaking (minimum 80 %). Ved fravær ut over 20 % fra obligatorisk undervisning vil studenten normalt ikke kunne gå opp til eksamen etter vanlig studieprogresjon.
Studenten er selv ansvarlig for å holde oversikt over fravær og å kontakte faglærer om det videre studieforløpet dersom fraværet står i fare for å overstiger 20 %.
- 2-3 dagers tur i nærmiljøet
- 2-dagers ekskursjon i vann og vassdrag
- 4-5 dagers prosjektekskursjon
- Artsprøve - individuell prøve
- Logg fra turene - individuelt arbeid
- Studentstyrt overnattingstur med barn - gruppearbeid
- Mat i et kulturelt perspektiv - individuelt arbeid
- Mat fra naturen - gruppearbeid
- Naturleikeplassen - gruppearbeid
- Prosjektarbeid i barnehagen - gruppearbeid.
Minst ett av de obligatoriske arbeidskravene knyttes opp til praksis.
Nærmere opplysninger om mappearbeidene og de obligatoriske arbeidene blir gitt ved semesterstart.
Arbeidskravene vurderes som godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være levert/gjennomført til fastsatt innleveringsfrist for at det skal bli vurdert.
Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten en (1) mulighet til ny innlevering/gjennomføring innenfor ordinært studieforløp i emnet. Nytt forsøk må være avviklet senest 3 uker før eksamensperioden starter.
Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet
Vurderingsform
Muntlig eksamen, 30 minutter.
Nærmere retningslinjer for eksamen vil foreligge ved studiestart.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.