PPU-A2-16 Skolen i samfunnet 1
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Hovedfokus andre semester er skolen i et organisasjonsperspektiv og pedagogisk forskning og utviklingsarbeid. Studentene skal på egen praksisskole gjennomføre et tverrfaglig utviklingsprosjekt som skal dokumenteres i den avsluttende eksamensoppgaven. Etisk refleksjon og arbeid med Kunnskapsløftet inngår i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
Ferdigheter:
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
Generell kompetanse:
- kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
- innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ledelse av læreprosesser 1 (PPU-A1-16)
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert og blir gitt i storgruppe og i mindre grupper. Veiledning og oppfølging knyttet til arbeidskrav blir gitt individuelt og til dels i mindre grupper.
Obligatorisk læringsaktivitet
Minstekrav om deltakelse på 5 av 6 samlingsdager
Må ha levert og fått godkjent skriftlige arbeidskrav
Alle arbeidskrav spesifiseres i semesterplanen
Vurderingsform
FOU semesteroppgave
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler