Hopp til innhald

THO801 E-helse og velferdsteknologi

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhald og oppbygging

Bruk av teknologi i helse- og omsorgstjenestene er et nasjonalt satsningsområde, og er et område hvor helsepersonell ofte mangler nødvendig kompetanse. Helsepersonell må kunne vurdere og ta stilling til alternative teknologiske løsninger knyttet opp til den enkeltes behov.

Emnet har som mål å tilrettelegge for at studentene skal utvikle kunnskap innen bruk av teknologi i helse- og omsorgstjenestene. Emnet har videre som mål å stimulere til fagkritiske holdninger i sammenheng med utvikling og bruk av teknologiske løsninger. Studentene tilegner seg teknologiske basiskunnskaper som danner grunnlag for videre utvikling av kompetanse.

Emnet skal styrke helsepersonells kompetanse innen bestilling, bruk og konsekvenser av teknologi til helse- og omsorgsformål

  • Innføring i bruk av begrep
  • Ulike typer teknologi
  • Ulike brukergrupper
  • Konfigurasjon av utstyr
  • Utvikling av bestillerkompetanse
  • Standarder
  • Hjemmets betydning
  • Etikk
  • Lovverk
  • Samfunnsøkonomi

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap,

ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har inngående kunnskap om aktuell og relevant teknologi som kan benyttes for brukere i helse- og omsorgstjenestene
  • har kunnskap om organisatoriske og samfunnsøkonomiske konsekvenser ved bruk av teknologi i helse- og omsorgstjenestene
  • har inngående kunnskap om ulike aktører, roller og ansvar knytt til teknologi i helse- og omsorgstjenestene
  • kan analysere mulighetene for nyskaping og innovasjon innen helse og omsorg som følge av innføring av teknologi i tjenesten

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan delta som brukerrepresentant i spesifikasjon og testing av løsninger for tjenestemottaker
  • kan vurdere anvendelse av teknologi i helse- og omsorgstjenestene fra ulike perspektiv
    • nytte og hensiktsmessighet for tjenestemottaker og tjenesteyter
    • fordeler og ulemper knyttet til anvendelse av teknologi
    • samfunnsøkonomi

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan analysere og kritisk vurdere etiske og juridiske problemstillinger knyttet til bruk av teknologi i helse- og omsorgstjenestene
  • kan bidra til nytekning og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
  • kan kommunisere og samhandle om faglige problemstillinger i tverrfaglig samarbeid

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og gruppearbeid. Praktisk arbeid i øvingslokaler, individuelle og gruppebaserte innleveringer og framføringer.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

  • 4 innleveringer i emnet:

- 1. innlevering er individuell. Maks 300 ord

- 2. innlevering skrives i gruppe. Maks 3500 ord

- 3. innlevering skrives i gruppe. Maks 600 ord

- 4. innlevering er individuell. Maks 500 ord

  • Aktiv deltagelse i gruppearbeid
  • Deltagelse på minimum 4 av 6 samlingsdager

Ved ikke godkjent innlevering gis det anledning til åbearbeide og levere arbeidskravet på nytt en gang.

Obligatorisk arbeidskrav er gyldig i påfølgende semester.

Vurderingsform

Skriftlig hjemmeoppgave på maks 6000 ord. Skrives i gruppe på 2 til 4 studenter.

Vurderingsuttrykk:
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ved ny eksamen kan hjemmeoppgaven bearbeides.

Hjelpemiddel ved eksamen

Alle

Meir om hjelpemiddel

Fagleg overlapping

  • OMT501 - Omsorgsteknologi - Reduksjon: 15 studiepoeng
  • OMSTEK1101 - Tverrfagleg vidareutdanning i omsorgsteknologi I - Reduksjon: 15 studiepoeng