VIT6202 Vitenskapsteori, metode og etikk
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet omhandler sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og perspektiver, og fokuserer på hvordan de kommer til uttrykk i valg av metode, analyse av data og formidling. Fokus er rettet mot vitenskapelig virksomhet generelt og forskning innen psykososialt arbeid med barn og unge, psykisk helse- og rusarbeid spesielt. Evne og vilje til å stille kritiske vitenskapsteoretiske, metodologiske og etiske spørsmål ved hvordan forskningsprosjekter planlegges, gjennomføres og formidles i vitenskapelige publikasjoner, vektlegges spesielt.
- Vitenskapsteori og metode
- Litteraturstudie
- Akademisk skriving
- Datainnsamlingsmetoder for kvantitativ og kvalitativ metode
- Forskningsetikk (NSD og REK)
- Reliabilitet og validitet
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske tradisjoner og perspektiver
- har inngående kjennskap til karakteristika ved kvantitative forskningsmetoder
- har inngående kjennskap til karakteristika ved kvalitative forskningsmetoder
- har inngående kjennskap til muligheter og begrensninger ved former for metodetriangulering
- har inngående kunnskap om etiske prinsipper for forskning, og evne til å kritisk vurdere etiske aspekter ved gjennomføring av et forskningsprosjekt
- har inngående kjennskap til prinsipper for akademisk kildehåndtering og siteringspraksis
- har inngående kjennskap til etiske og metodiske utfordringer av spesielt stor relevans for Psykisk helse- og rusarbeid
Ferdigheter:
Studenten...
- kan kritisk evaluere metodologiske aspekter ved kvalitative og kvantitative forskningsprosjekt
- kan identifisere og kritisk evaluere etiske aspekter ved forskningsprosjekt
- kan kritisk vurdere kildebruk i vitenskapelige publikasjoner
Generell kompetanse:
Studenten...
- har avansert innsikt i vitenskapsteoretiske og metodologiske aspekter ved vitenskapelig virksomhet generelt, og innen psykisk helse- og rusarbeid spesielt
- kan anvende sine kunnskaper til å stille kritiske vitenskapsteoretiske, metodologiske og etiske spørsmål ved hvordan forskningsprosjekter planlegges, gjennomføres og formidles i vitenskapelige publikasjoner
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
PSYK6101 eller RUS6101
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Selvstudier
- Gruppearbeid
Gruppeoppgaver basert på kritisk gjennomlesning av fagfellevurderte vitenskapelige artikler med spesiell relevans for fagfeltet, valgt av emne-ansvarlig. Lærer veileder gruppene og gruppene har muntlig framlegg med påfølgende plenumsdiskusjon.
- Seminar
En dags seminar der aktuelle forskere ved HVL, andre forskningsinstitusjoner eller praksisfeltet presenterer pågående forskning innenfor fagfeltet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatoriske arbeidskrav i form av:
- Muntlig fremføring av gruppeoppgave i plenum, med påfølgende plenumsdiskusjon. Ramme: 1- 2 timer
- Fylle krav til obligatorisk tilstedeværelse. Mer enn 20% fravær fra gruppearbeid medfører at studenten ikke kan fremstilles til individuell skriftlig eksamen
Arbeidskravene må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskravene er gyldig i to påfølgende semester.
Vurderingsform
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.
Gradert karakterskala A - F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler