ABLU-LSU Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Det overordnede målet med kunnskapsområdet er å styrke studenten sine kunnskaper om barnehagen som organisasjon, og kunnskaper, ferdigheter og kompetanse innen viktige sider ved ledelses- samarbeids- og utviklingsoppgavene i barnehagen.
Innholdet i området bygger på den innsikt, erfaring og kompetanse studenten har tilegnet seg på disse områdene i de to første årene av studiet.
Innholdet i kunnskapsområdet ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid er satt sammen av fagstoff fra fagene pedagogikk og samfunnsfag. Undervisningen er organisert i følgende bolker:
· pedagogisk ledelse, personalledelse og kommunikasjon
· barnehagen som lærende organisasjon
· forskings- endrings og utviklingsarbeid i barnehagen
· formelle og uformelle trekk ved barnehagen som organisasjon
· organisasjonsatferd og beslutningsprosesser
· samarbeid i barnehagen og samarbeid med heimen og med eksterne instanser
Gjennomgående tema for alle kunnskapsområder i studiet er:
· pedagogisk ledelse
· mangfold og likeverd
· de yngste barna
· barns medvirkning
· didaktikk
Praksis i kunnskapsområdet
15 dager vår
Innhold og oppgaver i praksis skal være i tråd med læringsutbyttet i kunnskapsområdet.
Læringsutbytte
Kunnskapar
Kandidaten:
- har kunnskap om organisasjon og leiing
- har kunnskap om lover, styringsdokument og internasjonale konvensjonar med relevans for barnehagen
- har kunnskap om relevant forsking, metodar og verktøy som grunnlag for leiing- og utviklingsarbeid
- har kunnskap om profesjonsetikk og maktforhold innanfor eit mangfoldig barnehagemiljø
- har kunnskap om korleis eigen leiing påverkar samarbeidsprosessar mellom barn, foresatte, kollega og eksterne instansar
Ferdigheitar
Kandidaten
- kan analysere og bruke lovverk, styringsdokument og profesjonsetiske retningsliner som grunnlag for grunngjeving og avgjersler innanfor eit mangfaldig barnehagemiljø
- kan planleggje, gjennomføre og kritisk vurdere eit avgrensa utviklingsarbeid i barnehagen sjølvstendig og i samarbeid med andre
- kan motivere, rettleie og kritisk reflektere over utviklings- og læringsprosessar i barnehagen
- kan samarbeide med foresatte og eksterne instansar til barn sitt beste
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i og kan anvende forskingsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av eigen leiarrolle
- kan leie pedagogisk arbeid og ta avgjersler som fører til utvikling av barnehagen som lærande organisasjon
- kan vurdere korleis strukturelle og kulturelle forhold i og utanfor organisasjonen legg rammer for leiings og utviklingsarbeid
- har relasjonell kompetanse i leiing- og samarbeidsprosessar med barn, foresatte, kollega og eksterne instansar
Krav til forkunnskaper
Bestått praksis de to første studieår og alle emner fra 1. studieår.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
I arbeidet med stoffet i kunnskapsområdet må studentene delta aktivt i ulike undervisnings- og læringsaktiviteter. Arbeidsmåtene vil variere fra forelesninger, nettbasert undervisning, arbeid i seminar og i mindre grupper, praktiske prosjekt og veiledning. I tillegg blir det forventet selvstudium av pensum.
Obligatorisk læringsaktivitet
- 80 % deltakelse i undervisning (teoretisk og praktisk)
- Forberedelse til praksis (gjelder eksamensdel praksis)
Alle studiekrav blir nærmere presisert i semesterplanen.
Vurderingsform
Praksis (15 dager) blir vurdert til bestått / ikke bestått. Innhold og oppgaver i praksis skal være i tråd med læringsutbyttet i kunnskapsområdet.
Hjemmeeksamen - 3 dager 100/100 gis gradert karakter A-F*
* F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt.
Mer om hjelpemidler