ABLU-NHB Natur, helse og bevegelse
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Innholdet i kunnskapsområdet er strukturert etter følgende hovedtema:
- Alle barn i naturen
- Ledelse av barnegrupper i forhold til natur, helse og bevegelse
- Barns fysiske, psykiske og motoriske utvikling
- Helsefremmende arbeid for barn og voksne
- Utforsking, aktivitet, glede og leik til alle årstider
Fokusområde
Gjennomgående tema for alle kunnskapsområdene i studiet er:
- Pedagogisk ledelse
- Mangfold og likeverd
- De yngste barna
- Barns medvirkning
- Didaktikk
Praksis i kunnskapsområdet
15 dager høst
Innhold og oppgaver i praksis skal være i tråd med læringsutbyttet i kunnskapsområdet. Se nærmere i retningslinjene for praksis i bachelorutdanningen.
Praktisk informasjon
Kostnad til forflyttet undervisning (ekskursjoner) må kandidaten dekke selv. Nærmere presisert i semesterplan. Det kan søkes om kompensatorisk arbeidskrav for ekskursjoner.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført emne skal kandidaten ha:
- Kunnskap om hvordan barn kommuniserer og lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp, sanser og språk
- Kunnskap om hvordan en kan støtte opp om barns egen initierte læreprosesser gjennom bruk av ulike væremåte, materialer og utstyr
- Kunnskap om ledelse av barn og barnegrupper med hovedvekt på bevegelse- og utforskende lek og læreprosesser hos alle barn, og veiledning av personalet i forhold til dette
- Kunnskap om kroppslig lek, motorikk, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer i ulike miljø
- Kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
- Kunnskap om kosthold, helsefremmende arbeid og ergonomi hos barn og voksne
- Kunnskap om fysisk, psykisk og motorisk utvikling, og motorisk læring hos barn
- Kunnskap om vanlige begrunnelser for natur, helse og bevegelse sin plass i barnehagen
- Kunnskap om pedagogisk ledelse, samarbeid og veiledning
- Kunnskap om foreldresamarbeid generelt, foreldresamtalen spesielt og ha kunnskap og forståelse for samarbeidets betydning for barns vekst og utvikling
- Kunnskap om forskning og utvikling som arenaer for bygging av ny kunnskap relevant for barnehagen
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal kandidaten:
- Kunne utforske og undre seg over naturen og eksperimentere med fysiske fenomen og med hverdagsteknologi sammen med barn
- Kunne bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og utstyr i praktisk arbeid med barn, og gjøre nytte av lokale naturressurser
- Kunne planlegge, gjennomføre og vurdere behov for bevegelse, hvile, varierte måltid og god hygiene for barn i barnehagen
- Kunne risikovurdere lekemiljø, samt legge til rette for barns risikomestring -og sammen med barn skape/bruke ulike rom og miljø inne, ute og i naturen
- Kunne arbeide didaktisk for et inkluderende og stimulerende læringsmiljø der barns bevegelseslek og naturfaglig utforsking har sin plass
- Kunne lede og organisere pedagogisk arbeid med barn og involvere medarbeiderne i dette arbeid
- Kunne planlegge, lede og gjennomføre en foreldresamtale
- Kunne reflektere over betydningen av samarbeid med foreldre/foresatte
- Kunne bruke observasjon som utgangspunkt for kvalitativ og kvantitativ forskning og utvikling i barnehagen
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten:
- Kunne være medvirkende og inspirerende voksen sammen med barn som deltakere i deres bevegelseslek og naturopplevelser
- Kunne analysere og kritisk reflektere over barnehagens rutiner, kosthold og bevegelsesaktiviteter som sentrale livskvaliteter og helsefremmende faktorer i barnehagen
- Kunne orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for naturfaglig utforsking og bevegelse sammen med barn
- Kunne ivareta egen helse i arbeidet i barnehagen
- Kunne utarbeide rutiner for trygghet i barnehagen og utføre førstehjelp
- kunne utøve profesjonelt skjønn og bruke faglig kompetanse i møte med praktiske og teoretiske problemstillinger
- ha god innsikt i hvordan gjeldende rammeplan for barnehagen kan brukes som utgangspunkt for aktiviteter i natur, helse og bevegelse i barnehagen
Krav til forkunnskaper
Bestått praksis 1. semester
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Praktisk arbeid og ulike aktiviteter ute og inne vil bli vektlagt i kunnskapsområdet, men studiet blir organisert slik at teori og praktisk arbeid utgjør en helhet og bygger på det siste inne relevant forskning og utviklingsarbeid. Det vil bli benyttet varierte arbeidsformer som lærerstyrte og studentstyrte aktiviteter, arbeid i grupper, seminarvirksomhet, forelesninger, veiledning individuelt/gruppe og selvstudium. Deler av det studentaktive arbeidet vil ligge utenfor de timeplanfestede aktivitetene. Noe av arbeidet blir gjennomført som ekskursjoner, noe vil bli gjennomført spontant etter værforhold.
Obligatorisk læringsaktivitet
- 80 % frammøte i undervisning
- Obligatoriske oppgaver
- Forberedelse til praksis (gjelder eksamensdel praksis)
Alle arbeidskrav blir nærmere presisert i semesterplanen
Vurderingsform
Barnehagepraksis - 15 dager (0/100): bestått/ikke bestått
Skriftlig eksamen - 5 timer (100/100): A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Barnehagepraksis: Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt
Skriftlig eksamen: Ingen hjelpemidler tillatt
Mer om hjelpemidler