ABLU-STM Språk, tekst og matematikk
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Kunnskapsområdet tematiserer barns språklige, begrepsmessige, matematiske og tekstkulturelle utvikling. Innholdet i kunnskapsområdet dreier seg om barns språk og språkutvikling, barnelitteratur og mediekultur og barns matematiske meningsskaping, kreative undring og problemløsing. Kunnskapsområdet fokuserer på barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi barn varierte erfaringer med tilpassede språklige, litterære og matematiske aktiviteter. Kunnskapsområdet belyser temaer knyttet til sammenhengen barnehage/skole.
Kunnskapsområdet kombinerer teoretisk og praksisnær kunnskap om språk- og matematikkutvikling samt kartlegging og vurdering. Språklige og matematiske praksiser er til stede i barns leik og utforsking. Kunnskapsområdet legger vekt på at barnehagelæreren forholder seg aktivt til lærings- og danningspotensialet i disse praksisene.
Undervisningen skal tydeliggjøre både en barnehagepedagogisk og en fagdidaktisk tilnærming, hvor forsknings- og utviklingsarbeid og praksis inngår som integrerte deler i kunnskapsområdet.
Kunnskapsområdet vil ha et særskilt samarbeid om studentenes arbeid med kultur- og konstruksjonssti, der faglige tema og problemstillinger fra undervisningen i kunnskapsområdet blir fulgt opp gjennom didaktiske oppdrag i praksis.
Innholdet er organisert i fem overordnede tema: (1) Barns leik og læring, (2) språk og matematikk i barnehagens hverdag, (3) barnelitteratur, (4) matematikk og språk i estetikk, kultur og natur og (5) sammenhengen barnehage - skole.
Gjennomgående tema for alle kunnskapsområder i studiet er:
- pedagogisk ledelse
- mangfold og likeverd
- de yngste barna
- barns medvirkning
- didaktikk
Praksis i kunnskapsområdet
20 dager vår: 15 dager i barnehage og 5 dager i grunnskolen.
Innhold og oppgaver i praksis skal være i tråd med læringsutbyttet i kunnskapsområdet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha:
- kunnskap om barns problemløsningskompetanse og begrepsutvikling i matematikk og barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling - også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv
- kunnskap om sjangrer i den muntlige barnekulturen, den muntlige fortellertradisjonen, moderne mediekulturer og dikt og sanger for barn
- kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn
- kunnskap om betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold
- kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn, og matematikk som verktøy for systematisk utforskning og tenking
- kunnskap om leikens betydning for språk- og matematikklæring
- kjennskap til samisk fortellertradisjon
- kunnskap om hvordan barn utvikler både matematisk, språklig og estetisk kompetanse gjennom ulike sansemedier, leik og utforskende aktiviteter
- kunnskap om hvordan en kan vurdere barneboka som estetisk produkt i et kulturperspektiv
- kunnskap om overgangen barnehage og skole, og den første regne-, lese- og skriveopplæringen
- kunnskap om observasjon og intervju som vitenskapelige metoder, samt analyse og drøfting av datamateriale, f.eks. i form av samtaler
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne observere, legge til rette for, kartlegge og følge opp barns språk- og matematikkutvikling
- kunne søke kunnskap, bruke intervju- og observasjonsguide
- kunne være en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer utvikling, læring og danning i arbeid med barnehagens innhold
- kunne være en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som åpner for barns opplevelser og perspektiv, samt stimulerer barn til å fabulere, fortelle, beskrive, forklare og utforske
- kunne arbeide didaktisk med barns språklige, tekstlige og matematiske utvikling og læring
- kunne vurdere barnebøker som estetiske produkt
- kunne organisere og tilrettelegge for matematiske aktiviteter som fremmer undring og kreativitet
- kunne være bevisst sin egen rolle som samtalepartner, veileder, forteller og formidler når barna møter muntlige og skriftlige sjangrer, matematiske spørsmål, symboler og sammenhenger
- kunne bruke IKT som pedagogisk verktøy i arbeidet med kunnskapsområdet
- kunne organisere et inkluderende, mangfoldig og stimulerende kulturfellesskap der høytlesing, samtale og andre estetiske uttrykksformer har sin plass
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med språk, tekst og matematikk
- kunne presentere, analysere og drøfte faglige og didaktiske problemstillinger både skriftlig og muntlig
- kunne kommunisere og drøfte faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- kunne forholde seg aktivt til samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk
- kunne mestre norsk muntlig og skriftlig og kunne bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger på nett og samlingsbasert undervisning på kampus, klasseromssamtale, ekskursjoner, veiledning individuelt eller i gruppe, presentasjoner og muntlig framføring, tekstskaping, arbeid med flerfaglige praksisoppgaver og prosjekter og enfaglige oppgaver.
Obligatorisk læringsaktivitet
- 80% frammøte i undervisning
- 100% deltakelse på ekskursjoner
- Obligatoriske oppgaver
- Forberedelse til praksis (gjelder eksamensdel praksis)
Alle studiekravene og målform på skriftlig arbeid blir nærmere presisert i semesterplan.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen: 40/100 - A-F
Skriftlig eksamen 60/100 - A-F
Barnehagepraksis 15 dager, grunnskolepraksis 5 dager: 0/100 - Bestått/ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
-
Mer om hjelpemidler