Hopp til innhald

ANE501 Å være akutt og/eller kritisk syk

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Emnet omhandler psykososiale reaksjoner og opplevelser ved akutt og/eller kritisk sykdom i alle aldersgrupper og ulike kulturer. Etiske og juridiske retningslinjer gjeldende for spesialavdelinger, samt økonomiske og organisatoriske forhold av betydning for utøvelsen av spesialsykepleie vil også bli vektlagt. I samsvar med spesialsykepleierens funksjon og ansvar skal studenten kunne vurdere dagens praksis, og kunne reflektere og beskrive spesialsykepleie i lys av etikk og etiske retningslinjer, aktuelle lover og forskrifter, samt sentral teori i spesialsykepleien.

Opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom:

  • Spesialsykepleierens historie. Anestesi, -intensiv og operasjonssykepleiers historie
  • Opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom fra et pasientperspektiv
  • Kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende
  • Kulturelle perspektiv på helse og sykdom
  • Sykepleieteorier ved akutt og /eller kritisk sykdom
  • Sentrale begreper ved akutt og /eller kritisk sykdom
  • Etiske tema/dilemma relatert til akutt, kritisk syke pasienter
  • Juridiske rammer for sykepleie og spesialisthelsetjenesten
  • Pasientrettigheter
  • Pasientsikkerhet
  • Sykepleiedokumentasjon
  • Rammefaktorer, organisering og ledelse i spesialavdelinger

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har avanserte kunnskaper om pasienters, pårørendes og personalets opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom
  • har avanserte kunnskaper i spesialsykepleierens historie, verdigrunnlag og teori
  • har avanserte kunnskaper om kommunikasjon til akutt og/eller kritisk syke og deres pårørende
  • har avanserte kunnskaper om gjeldende krav til sykepleiedokumentasjon
  • har kunnskaper om organisering, drift og ledelse av en anestesiavdeling

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan kritisk vurdere og anvende relevante teorier inn i spesialsykepleien
  • kan analysere hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer har innvirkning på spesialsykepleie

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan identifisere og vurdere aldersspesifikke og kulturelle perspektiv på helse, kritisk sykdom og død
  • kan anvende etisk teori og yrkesetiske retningslinjer i møte med etiske dilemmaer i spesialsykepleie
  • har kjennskap til organisering og drift - behov for, og bruk av kompetanse i en spesialsavdeling

Krav til forkunnskaper

Studierett på Klinisk sykepleie - anestesisykepleie ved HVL.

Undervisnings- og læringsformer

Det benyttes ulike pedagogiske metoder for å fremme studentenes læring. Gjennom studentaktive læringsformer forventes det at studenten tar ansvar for egen og bidrar til medstudenters faglige utvikling. Dette søkes oppnådd gjennom ressursforelesninger, gruppearbeid, studentpresentasjoner, kliniske studier, veiledning individuelt og i grupper, og selvstudie. Det forventes at studentene anvender erfaringer og refleksjoner fra de kliniske studiene.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Punktpraksis
  • Obligatoriske gruppearbeid
  • Innlevering av abstract for muntlig fremlegg

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Godkjent obligatorisk arbeidskrav er gyldig i påfølgende semester.

Vurderingsform

Eksamen
Muntlig gruppeoppgave i form av en spesialsykepleiefaglig presentasjon på inntil 30 minutter. Hvert gruppemedlem må selv ta ansvar og bidra til gruppearbeidet. Hvis en student ikke møter til eksamen blir et individuelt skriftlig arbeid påkrevd.

Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått

Ny eksamen
Ved ikke bestått presentasjon, må studentene utvikle en ny presentasjon og formidle denne.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler