Hopp til innhald

BARN505 Klinisk studie i barnesykepleie 2

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

  • Kliniske studier nivå 2 består av 7 uker praksis som inngår i emnet. Økt innsikt og handlingskompetanse vedrørende internkontroll, korrekt og hensiktsmessig dokumentasjon og konstruktivt samarbeid på tvers av faggrupper, skal bidra til å kvalitatssikre tjenestene. Etiske dilemmaer vektlegger generelt.
  • Bruk av medisinsk-teknisk utstyr som scop, defibrillator, respirator, og pumper til administrering av medikamenter, væske og ernæring
  • Pasientsikkerhetstiltak
  • Mottak og overflytning av pasient
  • Dokumentasjon og rapportering
  • Medikamenthåndtering

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten...

  • har kunnskap og forståelse for å hjelpe barn og deres pårørende til å bearbeide og mestre opplevelser og erfaringer som følge av sykdom og sykehusinnleggelse
  • har kunnskap om forberedelser av barn og unge til undersøkelser, prosedyrer og behandling
  • kan samhandle med barn og unge på deres premisser
  • kjenner til handlingsalternativer ved omsorgsvikt eller barnemishandling
  • har kunnskap om barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk og eller kronisk sykdom i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter:

Studenten...

  • kan mestre komplekse situasjoner innen sin kliniske spesialitet og tilpasser sykepleie til barnets spesielle behov, både til barn som blir akutt syke og barn med kronisk sykdom og funksjonshemming
  • kan stimulere til at barnet får dekket sitt behov for lek og samvær med venner tilpasset barnets alder og utvikling
  • kan observere, vurdere og dokumentere barnets tilstand og endringer i tilstanden ved nyfødte barn, barn som er akutt syke og barn som lever med en kronisk sykdom.
  • kan oppdage og forholde seg til etiske dilemma som er knyttet til alvorlig sykdom og død, samt pasienter med kronisk sykdom
  • kan ta ansvar for, iverksette og evaluere relevante tiltak i utøvelsen av helhetlig sykepleie til barn under veiledning
  • kan planlegge og administrere eget arbeid
  • kan ta initiativ til og reflekterer over kunnskap om smitteforebygging og anvende hygieniske prinsipper
  • kan gi pasient og pårørende tilpasset informasjon sammen med veileder

Generell kompetanse:

Studenten...

  • kan planlegge og utøve sykepleie til barn basert på kritisk vurdering av forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientens preferanser og behov
  • kan gjøre selvstendige kliniske vurderinger om sykepleietiltak både mht undersøkelse, forebygging, og behandling
  • kan gjøre selvstendige kliniske vurderinger hvor brukerens/pasientens sykepleietilbud ses i en tverrfaglig sammenheng og på tvers av tjenestenivåene
  • kan samhandle med pasienter/brukere i ulike aldersgrupper, deres pårørende og andre yrkesgrupper ved planlegging, organisering og utøvelse av tiltak i helsetjenesten
  • kan bidra til innsikt og kompetanse i tverrfaglig og -etatlig samarbeid slik at pasientens/brukerens sykepleietilbud blir sammenhengende på tvers av tjenestesteder og nivåer
  • kan veilede syke barn, deres pårørende og andre yrkesgrupper
  • kan styrke tverrfaglig samarbeid i og utenfor institusjonen
  • kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid

Krav til forkunnskaper

Bestått emnet BARN503 og BARN504

Undervisnings- og læringsformer

Emnet består av 7 uker praksis som skal omfatte en av følgende avdelinger:

  • Nyfødtmedisinsk avdeling
  • Avdeling for store barn
  • Barnepoliklinikk
  • Barnekirurgisk avdeling

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at praksisstudiene kan vurderes til bestått

  • Obligatorisk fremmøte i praksis, klinikksamling og veiledningssamtaler
  • Skriftlig lærings- og evalueringsdokumentasjon (ukerapport, målsetting-, og evalueringsskjema)
  • Skriftlig arbeid tilnkyttet praksisstedets problemområder

Arbeidskravene er gyldig i det semesteret de gjennomføres.

Vurderingsform

Praksisvurdering

Vurderingsuttrykk

Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått

Studenten har krav på vurdering underveis i de kliniske studier og skal halvveis, eller senest 3 uker før avsluttet klinisk periode, få skriftlig melding dersom det oppstår tvil om godkjenning. Meldingen skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å få godkjent de kliniske studiene. Dersom studenten i siste halvdel/de siste tre ukene av perioden viser atferd som åpenbart gir grunnlag for ikke bestått, kan det gis slik vurdering selv om melding ikke er gitt tidligere. Kliniske studier omfatter flere seksjoner som alle må være godkjent før videre progresjon i studiet. Den/de seksjoner som utgår på grunn av forsinket godkjenning, må tas igjen før studenten får avlegge eksamen.

Gjennomføring av ny klinisk periode Ved ikke bestått vurdering, har studenten krav på å få tilrettelagt den aktuelle perioden en gang til. Dersom studenten får varsel om ikke bestått på en seksjon, gjennomføres resten av den kliniske perioden på denne seksjonen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler