BER202 Aktivitet og deltakelse som tiltak
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
I emnet vektlegges studentenes forståelse for at mennesker kan ha ulike forutsetninger for aktivitet og deltakelse. Studenten skal begrunne sine tiltak ut i fra kunnskapsgrunnlaget. Arbeid i grupper vil stå i fokus i emnet.
Rehabiliterende ergoterapitiltak for personer som har
- kognitiv funksjonsnedsettelse
- kroniske lidelser, inkl. palliasjon
- nevrologiske sykdomer/skader
- psykiske helseplager
Stikkord fra emneinnhold:
Grupper, aktivitetsvitenskap, aldring og kognitiv svikt, brukerperspektiver, møte med mennesker med utfordringer i dagliglivet, KBP, hjelpemidler, ICF, klinisk resonnering, kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi, mestring av hverdagslivet, rehabilitering, sittestillinger og rullestoltilpasning, velferdsteknologi.
Simulerings- og ferdighetstrening
Affolter, Bobath/tonus-kontroll, Coombes, hemiplegisk skulder, hjelpemiddelformidling, institusjonsbesøk, kartleggingsverktøy, kritisk vurdering, tester, leiring, Marte Meo-metoden, reminisens, rullestoltilpassing og utprøving og tilbakemeldinger til medstudenter
Læringsutbytte
Ved fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan drøfte ergoterapeuters intervensjoner i lys av kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi
- kan drøfte hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom mennesket, aktivitet og miljø
- kan begrunne intervensjoner ergoterapeuter anvender innen helsefremmende, forebyggende, (re)habiliterende, behandlende og rådgivende virksomhet
- kan gjøre rede for ulike former for kartleggings- og datainnsamlingsverktøy
- kan begrunne hvordan internasjonale og nasjonale helse- og sosialpolitiske føringer og reformer, veiledere og kliniske retningslinjer påvirker ergoterapi som fag, yrke og tjeneste
- har kunnskap om kunnskapspyramiden og om forskjeller, styrker og begrensninger ved ulike typer forskningsbaserte kilder
Ferdighet:
Studenten...
- kan anvende aktuelle ergoterapeutiske arbeidsprosesser
- kan planlegge tiltak for ulike personer i lys av kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi
- kan anvende ulike aktivitetsanalyser for å tilrettelegge for å fremme individets mestring av hverdagslige aktiviteter
- kan beherske aktuelle kartleggings- og datainnsamlingsverktøy, inkludert ICF
- kan utføre ulike miljøtilpasninger med fokus på menneskets mestring i hverdagen
- kan formidle og dokumentere ergoterapifaglig kompetanse og tiltak gjennom skriftlige, muntlige og andre relevante kommunikasjonsformer
- kan kritisk vurdere metodisk kvalitet ved forskning, tolke resultater og vurdere overførbarhet
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan formidle resultater fra forskningsbasert kunnskap for å bidra til utvikling av god fagutøvelse
- kan anvende kilder i henhold til etiske krav og retningslinjer
- er bevisst betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid og samarbeid i grupper
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov for å videreutvikle egen fagkompetanse
- kan etterleve yrkesetiske retningslinjer, lovverk og relevante politiske føringer.
- kan granske helsetjenesten og ergoterapi i lys av behov for brukermedvirkning, kvalitetsforbedring og implementering av ny kunnskap i tjenestetilbud og fagutøvelse
Krav til forkunnskaper
Studiets første år
Undervisnings- og læringsformer
Det anvendes studentaktive læringsformer: basisgrupper, seminar, selvstudier, simulering- og ferdighetstrening, oppgaveskriving, forelesninger og tverrprofesjonelt samarbeid.
Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatorisk tilstedeværelse. Godkjent tilstedeværelse på 80% ved obligatorisk undervisning og veiledning.
Obligatoriske skriftlige arbeidskrav
- En skriftlig gruppeoppgave om eldres helse, 2500 ord +/- 10%
- En poster om psykisk helse, gruppeoppgave, på 250 ord +/- 10%.
- KBP arbeidsfil
Studentene har to forsøk på arbeidskravene og de er gyldige i ett år.
Vurderingsform
Eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 4 000 ord +/-10%. Oppgaveteksten blir offentliggjort en uke før innleveringsfrist, gruppene får en uke på å skrive eksamensbesvarelsen.
Gruppene blir satt sammen av eksamenskontoret på 3-5 studenter per gruppe.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 4000 ord +/-10%. Ny oppgaveteksten blir offentliggjort to uker før innleveringsfrist, gruppene får to uker på å skrive eksamensbesvarelsen (grunnet undervisning i nytt emne samtidig).
Nye grupper kan oppnevnes, sammensatt av eksamenskontoret på 3-5 studenter per gruppe.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen begrensninger.
Mer om hjelpemidler