BRA121 Biomedisin, emne 1 - mikrobiologi, anatomi, fysiologi, patologi
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
I emnet Biomedisin, emne 1, legges det til rette for læring i mikrobiologi, anatomi, fysiologi og patologi. Mikrobiologi er læren om mikroorganismene og danner grunnlag for å blant annet forstå smittevern og sykehusinfeksjoner. Anatomi er beskrivelse av hvordan menneskekroppen er bygget opp, kunnskap i topografisk anatomi er en forutsetning for å lokalisere anatomiske strukturer fremstilt ved ulike bildemodaliteter. Fysiologien er læren om hvordan kroppen fungerer, og kunnskap i fysiologi er viktig for utførelse av undersøkelser som CT, MR, PET og ulike intervensjonsprosedyrer. Patologi er sykdomslære. Innhold i emnet er hovedsakelig knyttet til muskel- og skjelettsystemet.
I starten av semesteret vil det være et intensivt introduksjonskurs sammen med førsteårsstudenter på ergoterapi og fysioterapi.
Emnet danner grunnlaget for andre emner i studiet, samt en faglig forsvarlig yrkesutøvelse som ferdig utdannet radiograf. Biomedisin, emne 2 har undervisning om våren og bygger på emnet Biomedisin, emne 1.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan forklare hva anatomi og fysiologi er
- kan forklare hvordan prefiks, rot/stamme og suffiks utgjør latinsk terminologi
- kan definere bevegelser ved hjelp av akser og plan
- kan gjøre rede for cellens oppbygning og forklare sentrale cellulære prosesser
- kan beskrive hovedtrekk ved organsystemene og deres oppgaver
- kan gjøre rede for menneskets anatomi og fysiologi med vekt på muskel-skjelettsystemet
- kan beskrive de vanligste mikroorganismene, deres forekomst, formering, virkning på kroppen og hvordan deres forekomst kan reduseres/tilintetgjøres
- kan beskrive sykehusinfeksjoner
- kan forklare grunnleggende mikrobiologi og dens innvirkning på yrkesutøvelse
- kan forklare smittekjeden, epidemiologi, etiologi og symptomer
- kan forklare patologiske tilstander knyttet til muskel-skjelettsystemet
Ferdigheter:
Studenten...
- behersker sentral medisinsk terminologi
- anvender latin nomenklatur på strukturer og organer
- gjenkjenner anatomiske strukturer på kroppens overflate ved palpasjon
- identifiserer anatomiske strukturer på skisser og anatomiske modeller
- forklarer og anvender anatomikunnskap opp mot CT- og røntgenundersøkelser av over-, underekstremiteter, columna og caput, og kan identifisere strukturer i ulike plan (topografisk anatomi)
- anvender kunnskaper om hygieniske prinsipper
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan formidle kunnskap innen emnet skriftlig og muntlig
- kan anvende kunnskap innen emnet på praktiske og teoretiske problemstillinger
Krav til forkunnskaper
Studierett på bachelor i radiografi ved HVL.
Undervisnings- og læringsformer
Radiografutdanningen vektlegger studentaktive læringsformer, og dette innebærer deltakelse i:
- studiegruppearbeid
- ressursforelesninger
- selvstudium
- praktiske øvelser
- oppgaveløsing
- seminar/oppgaveseminar
- multiple-Choice tester (MC-tester)
Obligatorisk læringsaktivitet
Arbeidskrav 1: 1 times elektronisk test, MC, i mikrobiologi. Studenten har 3 forsøk. Krav til bestått er 70% riktige svar. Arbeidskrav 1 er gyldig i ett påfølgende semester.
Arbeidskrav 2: 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og seminar med oppgaveløsning i plenum. Arbeidskrav 2 er gyldig i tre påfølgende semester.
Arbeidskrav 3: Tre MC-tester i anatomi, fysiologi og patologi, der studenten må ha 2 av 3 tester bestått for å kunne gå opp til eksamen (krav til bestått er 70% riktige svar for hver enkelt test). En har tre forsøk innen ett gitt tidsrom til å bestå hver enkelt test. Arbeidskrav 3 er gyldig i ett påfølgende semester.
Vurderingsform
Eksamen
Skriftlig 4 timers eksamen under tilsyn.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakter F) må studenten gå opp til ny eksamen med nytt oppgavesett.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler
Mer om hjelpemidler