BRA132 Grunnleggende radiografi ved konvensjonell røntgen og computertomografi (CT)
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Tema i første studieår er Radiografi som kunnskapsområde. Emnet gir en introduksjon til faget radiografi og radiografens funksjonsområder.
Emnet tar for seg metodiske prinsipper knyttet til konvensjonelle røntgen- og CT- undersøkelser av skjelettet. Strålevern og grunnleggende prinsipper i strålebiologi omhandles også. Videre; sykepleieprosedyrer innen stell og forflytning. All ferdighetstrening skjer ved Høgskolens laboratorier/SimArena.
Emnet inkluderer også Fellesundervisning med studenter fra andre helse- og sosialfagutdanninger.
Emnet inneholder komponenter av følgende delemner fra rammeplanen:
- Anatomi og fysiologi
- Indikasjoner for røntgenundersøkelser/sykdomslære/patologi
- Strålebiologi og strålevern; Molekylære virkningsmekanismer, akutte stråleskader og senskader, strålevernsprinsipper, strålevernslovgivning og praktisk strålevern
- Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Psykologiske og pedagogiske emner
- Yrkesetikk og faglig fundament
- Fysikk for bildediagnostisering og -behandling
- Apparatlære
- Radiografisk bildeframstilling, bildebehandling og bildeanalyse kan gjennomføre utvalgte CT - undersøkelser
- Metodiske prinsipper og teknikker
- Kvalitetsutvikling
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan forklare hva radiografers hovedarbeidsområde og funksjoner er
- kan beskrive radiografifagets vitenskapelige ståsted
- kan beskrive vitenskapsteoretiske hovedretninger
- kan gjøre rede for radiografiprosessen
- kan forklare hovedprinsipper for planlegging, utførelse og etterarbeid ved konvensjonelle røntgen- og CT-undersøkelser
- kan gjøre rede for eksponeringparametre og hvordan disse påvirker bilderesultatet
- kan beskrive og vurdere bildekriterier og bildekvalitet ved aktuelle skjelettundersøkelser
- kan gjøre rede for basal terminologi innen CT som grunnlag for bildeopptak
- forklare grunnleggende prinsipper i strålevern
- forklare prinsipper i strålebiologi
- kan gjøre rede for ulike kommunikasjonsformer i forhold til alder, kultur og språk
- kan gjøre rede for teorier, begreper og metoder innen pleie og omsorg som inngår i radiografi
- kan gjøre rede for enkelte menneskets verdier, normer og holdninger som forutsetning for at inngå i en profesjonell- og omsorgsrelasjon med pasienten
- kan forklare betydningen av relasjonen mellom pasient og radiograf for mennesket, som er til undersøkelse og behandling
- kan gjøre rede for menneskets grunnleggende behov samt omsorg og pleie til mennesket som har behov for støtte til oppfyllelse av grunnleggende behov
- kan forklare hva kunnskapsbasert praksis (KBP) innebærer
- kjenner til S-pyramiden, relevante databaser og andre elektroniske informasjonskilder
- kan redegjøre for hvordan forskningsbasert kunnskap bidrar til radiografifaget
- kan gjøre rede for og gjenkjenne sentrale kjernespørsmål innen profesjonen
- kan forklare grunnleggende prinsipper i akademisk skriving
Ferdigheter:
Studenten...
- mestrer utdanningens røntgenapparater på SimArena i tråd med gitte retningslinjer for sikkerhet
- bruker radiografiprosessen i forbindelse med praktiske øvelser/ferdighetstrening og simulering
- forbereder pasienter (medstudenter) til røntgenundersøkelse av skjelett ved konvensjonell røntgen og CT
- informerer pasient, pårørende, studenter og annet helsepersonell om prosedyrer og tiltak knyttet til aktuelle røntgenundersøkelser
- anvender grunnleggende tiltak og prosedyrer innen ergonomi (forflytning)
- anvender grunnleggende sykepleieprosedyrer (pasient/stell/hygiene)
- gjennomfører skjelettundersøkelser på fantom ved konvensjonell røntgen (ekstremiteter og rygg) og CT (hode og rygg)
- anvender strålevernsprinsipper for pasient og personale
- diskuterer relevante faktorer som påvirker stråledose og bildekvalitet
- gjenkjenner anatomiske strukturer på røntgenbilder og identifiserer organ i ulike plan (topografisk anatomi)
- bruker SYNGO VIA i bildebearbeiding
- mestrer kommunikasjon i en simuleringssituasjon knyttet til gjennomføring av en røntgenundersøkelse
- kan identifisere informasjonsbehov basert på praksisnære situasjoner
- kan formulere forgrunnsspørsmål og bakgrunnsspørsmål
- formulerer praksisrelevante og presise spørsmål fra relevante kjernespørsmål
- sette opp en søkestrategi
- søke etter og velge ut forskningslitteratur i strålevern i relevante artikkeldatabaser
- kan identifisere egnete informasjonskilder
- bruker grunnleggende prinsipper i akademisk skriving
Generell kompetanse:
Studenten...
- anvender kunnskaper i grunnleggende radiografi på praktiske og teoretiske problemstillinger
- dokumenterer, kvalitetssikrer og godkjenner eget utført arbeid på røntgenlaboratoriene
- oppøver seg til profesjonelle holdninger i yrkesutøvelsen
- oppøver seg til kunnskapsbasert praksis som grunnlag for refleksjon
- skal tilegne seg kunnskaper innen relevante fagområder gjennom søk i artikkelbaser
- gjennomfører søk etter forskningslitteratur i strålevern i aktuelle databaser
- kan reflektere og diskutere fagrelevante problemstillinger
- kan anvende studiestøttesystem og studentweb
Krav til forkunnskaper
Studierett på bachelor i radiografi ved HVL.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av ressursforelesninger, refleksjonsseminar og ferdighetstrening. I tillegg kommer gruppearbeid og selvstudium/studieoppgaver. Det er obligatorisk oppmøte på deler av undervisningen.
Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke totalt i studiet. All laboratorieøvelse og oppgavegjennomgang er obligatorisk.
I ferdighetstrening/simulering er medstudent pasient.
Obligatorisk læringsaktivitet
- 80 % tilstedeværelse ved obligatorisk studiedeltagelse.
- Multiple Choice i strålevern som ledd i opplæring på utdanningens laboratorier. Det gis tre forsøk.
- Skriftlig individuelt arbeidskrav innen konvensjonell røntgen. Lengde 1500 ord ± 10%. Det gis to forsøk.
Arbeidskravene vurderes etter kriterier gitt i emneheftet.
Arbeidskravene vil være gyldig for de to påfølgende semester.
Vurderingsform
Eksamen
6 dager individuell skriftlig hjemmeeksamen på 2000 ord +/- 10%.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er bestått karakter og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ny eksamen vil det bli gitt ny oppgavetekst.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler