CM2-MUS4 Musikerskap og entrepenørskap 4
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet har som et viktig siktemål å utvide kandidatens kompetanse for å medvirke i og legge til rette for god musikalsk kvalitet i musikkensembler av ulikt slag og på sitt eget hovedinstrument. Kandidaten skal også i løpet av emnet opparbeide seg en kompetanse i forhold til egen virksomhetsetablering/entreprenørskap og finansiering. Fokus i feltpraksis vil være ledelse av ensembler og arrangering/komponering for ensembler. Det vil også bli undervist i musikkteori og hørelære.
Viktige tema i dette emnet er:
- instrumentopplæring med rom for fordypning og bredde
- teori/hørelære og samspill
- arrangering/komponering
- forretningsplan, inkludert selskapsform, økonomi, markedsføring og finansieringssøknader
- ensembleledelse.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har:
- innsikt i repertoar for ensembler i ulike kontekster
- god kunnskap om arrangering og komponering for ulike ensembler
- god kunnskap om metoder og instrumenter som er egnet for samspillaktiviteter
- kunnskap om etablering av egen virksomhet og forming av forretningsplan
- kunnskap om norsk musikkliv og finanseringsordninger
- kunnskap om kulturledelse og kulturprosjekter
- har kunnskap om musikkteori
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan formulere en forretningsplan og lage et budsjett
- kan skrive søknad om finansiering av kultur- eller kunstprosjekt
- kan bruke kreative og selvstendige arbeidsmåter, inkludert improvisasjon i solo og samspill
- kan lede ulike ensembler, inkludert vokalensembel
- kan arrangere for ulike nivå i ulike ensembler
Generell kompetanse:
Kandidaten kan:
- anvende ulike arbeidsmåter i forbindelse med arbeid i ensemble, og vise evne til å ta initiativ i ulike sammenhenger der innøving og formidling av musikk er i fokus
- reflektere over egen rolle som utøver og ensemblemusiker
- reflektere over bruk av musikkteknologi i forbindelse med utøving og opplæring
Krav til forkunnskaper
-
Anbefalte forkunnskaper
CM2-MUS3
CM1-MUS2
CM1-MUS1
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom praktisk skapende arbeid, forelesninger, skrifltig prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer og veiledning. Undervisning vil foregå i grupper og individuelt der det er hensiktsmessig. Det kreves at kandidaten kan arbeide selvstendig gjennom øving og egeninnsats.
Praktisk informasjon om emnet:
Kandidaten må påregne utgifter til eget utstyr, ekskursjoner og praksis som kan medføre reising. Det kan også forekomme undervisning på kveldstid og i helger.
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatoriske oppgaver - skriftlige og muntlige - spesifiseres i semesterplanen ved oppstart.
80 % obligatorisk deltaking i undervisning
Vurderingsform
Del 1: Praktisk metodisk eksamen, 30 min, vekting 60/100.
Del 2: Prosjekt, vekting 40/100.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
-
Mer om hjelpemidler