FM1-MUS2-15 Musikerskap 2
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Som faglærer i musikk, må studenten beherske både hoved- og biinstrumenter på et relevant og godt nivå. I emnet vil studentene arbeide med utvikling av egne ferdigheter som utøver, men også med tanke på å bli lærer for andres utøving på hovedinstrument og i samspillsaktiviteter. Didaktisk bruk av musikkteknologi, arrangering/komponering, vokaltrening, samspill og gehør er vesentlige byggesteiner i utviklingen av studentenes musikerskap, og er derfor integrert i emnet.
Viktige tema i dette emnet er:
- musikkteknologi rettet mot utøving og opplæringsarenaer
- hovedinstrument, bandrotasjon
- teori/hørelære og samspill
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten:
- har innsikt i repertoar for sitt instrument som er relevant for yrket som faglærer i musikk
- har kunnskap om øvingsmetodikk slik at de på best mulig måte kan planlegge, gjennomføre og evaluere egen og andres øving
- har kunnskap om metoder og instrumenter som er egnet for samspillaktiviteter
Ferdigheter:
Kandidaten kan:
- bruke hoved- og biinstrumenter på en konstruktiv og relevant måte i formidling og undervisning, alene og i samspill med andre
- bruke stemmen på en hensiktsmessig måte i ulike ensemble- og undervisningssituasjoner
- arbeide med og reflektere over tekniske og kunstneriske problemstillinger på hovedinstrument, og med dette som utgangspunkt skape et selvstendig uttrykk
- bruke kreative og selvstendige arbeidsmåter, inkludert improvisasjon i solo og samspill
- lytte, ta initiativ, tilpasse seg sine medmusikanter og fylle sitt rom i et ensemble faglig og sosialt
- videreutvikle sitt musikalske gehør og knytte dette opp mot praktisk arbeid med hovedinstrument og samspill
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- kan anvende ulike arbeidsmåter i forbindelse med utøvende aktiviteter, og vise evne til å ta initiativ i ulike sammenhenger der innøving og formidling av musikk er i fokus
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
FM1-MUS1-10
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom praktisk skapende arbeid, forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer og veiledning. Undervisning vil foregå i grupper og individuelt der det er hensiktsmessig. Det kreves at studentene kan arbeide selvstendig gjennom øving og egeninnsats.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver - skriftlige og muntlige - spesifisert i semesterplan ved oppstart.
- Bestått prøve i teori/hørelære
- 80 % obligatorisk deltaking i undervisning
Vurderingsform
Praktisk metodisk eksamen.
Karakterskala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
-
Mer om hjelpemidler