Hopp til innhald

GB4EN2113 Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk 2

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Studenter i engelsk skal gjøre seg kjent med innholdet i denne emnebeskrivelsen.

Engelsk 2 består av følgende to emner, hvert på 15 studiepoeng (sp):

  • Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk 2
  • Engelsk språk med fagdidaktikk 2

Engelsk 2, litteratur og kultur med fagdidaktikk 2 går i høstsemesteret. Emnet blir tilbudt tredje og fjerde studieår

Emnebeskrivelsene for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og rammeplan for grunnskolelærerutdanning og LK06 og inngår i en fireårig lærerutdanning. Denne utdanningen kan være en del av en femårig lærerutdanning med master ved Høgskulen på Vestlandet.

Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk gir en innføring i bruk av ulike tekster i engelskundervisningen. Emnet omfatter også utvikling av egen tekstkompetanse og språkferdighet.

Det oppmuntres til kritisk vurdering av ulike sider ved engelskopplæringen, blant annet med henblikk på problematikk knyttet til overgangen mellom trinnene. I tillegg gir emnet ytterligere innsikt i en rekke læringsfremmende aktiviteter og arbeidsmåter.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om levesett og kultur i utvalgt engelsk land
  • har innsikt i interkulturell kommunikasjon
  • har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler, og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
  • har innsikt i ulike tilnærminger og metoder i bruk av tekster i undervisning
  • har kunnskap om ulike måter å arbeide med lese- og skriveprosesser
  • har kunnskap om hvordan ulike faktorer kan påvirke læring av engelsk
  • har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på, samt hvordan man anvende og utvikle aktiviteter
  • har innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
  • har kunnskap om og forståelse for det globale samfunn og urfolkets situasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan lese, forstå og analysere litterære og faglige tekster av forskjellige genre og ulik vanskelighetsgrad
  • kan skrive engelsk sikkert og funksjonelt
  • kan snakke engelsk sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner
  • kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster
  • kan tilrettelegge for elevenes læring om og videre utforsking av samfunnsliv og historie i utvalgte engelsktalende land med vekt på sammenlikning med egen kultur
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i engelsk slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen
  • kan legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
  • kan veilede elevenes læringsstrategier og prosesser knyttet til lesing og skriving
  • kan veilede elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse i sin egen læring, samt bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
  • kan vurdere kritisk egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen

Generell kompetanse

Studenten

  • har høy kompetanse i engelsk
  • kan reflektere over egen læring og praksis i engelsk i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til engelskfaget

Krav til forkunnskaper

Ingen.

Undervisnings- og læringsformer

Kurset omfatter en rekke teknikker for arbeid med et fremmedspråk, blant annet gjennom bruk av informasjonsteknologi. Det blir gitt innføring i skriveteknikker på engelsk, inkludert krav til skriftlig framstilling. Arbeidsmåter vil være oversiktsforelesninger i kombinasjon med drøfting av stoffet, gruppearbeid (både i par og større grupper), individuelt arbeid, prosjektarbeid og framføringer. Studentene vil få erfaring med arbeidsmåter som kan brukes i grunnskolen. Det forventes at studentene deltar aktivt i diskusjoner på kollokviemøter og på Itslearning som en utvidelse av læringssituasjonen, i tillegg til det som foregår i klassen. Studiet krever en god del selvstendig arbeid, og undervisningen forutsetter at studentene kommer forberedt.

All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Det er obligatorisk studiedeltakelse ved all undervisning. Det er en forutsetning at studentene er til stede, og tar ansvar for og aktivt del i læringsarbeidet i klassen. Studenter som har et fravær i et emne på mer enn 20 % vil ikke få godkjent emnet. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.

Ikke alle tekstene på pensumlisten vil bli gjennomgått. Deler av pensumet i de enkelte emnene må derfor leses som selvstudium.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Et prosjektarbeid
  • En skriftlig prøve
  • Studiedeltakelse på minst 80 % (se ovenfor)

Det vil bli gitt retningslinjer for hvert vurderingselement, og det vil også bli informert om veiledning og faglige krav. Seksjonen utarbeider en innleveringsplan i samråd med studentrepresentantene i fagutvalget slik at arbeidet blir mest mulig jevnt fordelt over studieløpet for emnet. Studentene plikter å orientere seg om og overholde innleveringsfristene.

Obligatoriske arbeidskrav må være bestått før oppmelding til eksamen. Studenter som ikke består de obligatoriske arbeidskravene, kan få ett nytt forsøk underveis i studieåret, men maksimalt to forsøk per arbeidskrav per semester.

Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen, 30 minutter.

Tid og sted for eksamen vil bli opplyst på emnets sider på Itslearning.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler