ING2046 Brannteknisk design av bygg
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
God utforming av bygg er viktig for samfunnet og brukere av et bygg. I dette emnet skal studentene lære hvordan lover og forskrifter påvirker utformingen av bygninger. Studentene skal selv utforme design for et bygg med hensyn på utsende, funksjonalitet og brannsikkerhet.
Læringsutbytte
- Kunnskaper
Studenten kan:
- Redegjøre for oppbygningen av og de viktigste målene for plan og bygningsloven med tilhørende forskrifter.
- Gi en teoretisk fortolkning av byggeprosessen.
- Beskrive den historiske sammenhengen mellom bygningers utforming og brannsikkerhet.
- Lage dokumentasjon av brannsikkerhet i byggverk basert på preaksepterte løsninger.
- Redegjøre om sentrale emner innen fagfeltet brannteknisk prosjektering.
- Beskrive brannvesenets rolle.
- Finne og beskrive forsknings og utviklingsarbeid innen fagområdet.
- Oppdatere sin kunnskap innen fagområdet ved endringer eller lignende
- Ferdigheter:
Studenten kan:
- Designe et bygg utfra plan og bygningsloven med tilhørende forskrifter og veiledninger med hovedfokus på brannsikkerhet (preaksepterte løsninger).
- Dokumentere brannsikkerheten i byggverk med utgangspunkt i preaksepterte løsninger beskrevet i veiledningen til byggeteknisk forskrift til plan- og bygningsloven.
- Utarbeide en brannsikkerhetsstrategi som fungerer som arbeidsgrunnlag for en prosjekteringsgruppe.
- Tegne bygg og byggdetaljer ved bruk av dataprogram for data assistert konstruksjon (CAD).
- Beskrive materialers egenskaper i brann med bakgrunn i praktiske forsøk.
- Anvende faglig kunnskap med støtte av faglitteratur og resultater fra forskningsarbeid, for å løse problemstillinger og treffe begrunnede valg.
- Reflektere over egen faglig utøvelse, både individuelt og i gruppearbeid, og justere denne under veiledning.
- Kompetanse:
Studenten kan:
- Diskutere de viktigste brytningsfeltene mellom byggdesign og brannsikkerhet, her under utsatte brukergrupper og de etiske forpliktelsene en har ovenfor disse gruppene.
- Presentere fagstoff via skriftlige og audiovisuelle hjelpemidler til ulike målgrupper.
- Via arbeidsformen i grupper kunne reflektere over eget arbeid i et team samt planlegge arbeidsoppgaver over tid.
- Identifisere løsninger på problemstillinger innenfor fagområdet, og bidra til faglig diskusjon rundt betydningen og konsekvens ved løsningene.
Krav til forkunnskaper
Ingen.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, øvelser, demonstrasjoner og laboratoriearbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
Nei.
Vurderingsform
Del 1: Mappe, teller 60 % av endelig karakter.
Del 2: Skriftlig eksamen, 3 timer, teller 40 % av endelig karakter.
Begge delene må bestås.
Gradert karakter A - E / F (stryk).
Hjelpemidler ved eksamen
Skoleeksamen, skriftlig: Enkel kalkulator: Godkjent kalkulator er Casio fx-82 (alle typer: ES, ES Plus, EX, Solar etc.)
Mer om hjelpemidler