ING3112 Prosjektarbeid i tverrfaglige team
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet forbereder studenten på arbeidssituasjoner hvor det kreves deltakelse i tverrfaglige team for å løse felles utfordringer og oppgaver. Metodikker vektlegges for etablering og målrettet styring av prosjektarbeid, samt hvilke forutsetninger som må tilfredsstilles for å lykkes i selve gjennomføringen.
Innledningsvis gjennomgås noen fundamentale begrep, metoder og betraktninger knyttet til etablering og gjennomføring av prosjektarbeid. Deretter følger en beskrivelse av teamarbeid, med hovedfokus på teamroller og hvordan slike roller påvirker teamets arbeid.
Studentene deles i grupper som sammen skal løse ulike oppgaver, herunder et større utredningsprosjekt samt flere praktiske øvinger. Underveis i løpet må deltakerne svare på en test som indikerer styrker og potensial i aktuell gruppe. Det vil også gis en tilbakemelding til hver enkelt deltaker, som er konfidensiell og kun for deltakerens egen bruk.
Læringsutbytte
Studenten:
- kan gjøre rede for viktige begrep og metoder for å definere, avgrense og spesifisere prosjektarbeid:
- systemtenking
- "Stakeholders" og "Requirements"
- "Top-down" og "Bottom-up"-betraktninger
- livssyklusperspektiver
- informasjonsmodeller
- kan gjøre rede for hva som karakteriserer arbeid i selvgående team:
- kjennetegn og karaktertrekk ved ulike roller
- sammensetning av team
- analyse og vurdering av team
Studenten:
- kan benytte begreper og metodikk som avgrenser og målretter prosjektarbeid
- kan selv delta konstruktivt i teamarbeid, og her kjenne egne styrker og hva som skal til for å kompensere for eventuelle svakheter
- kan presentere løsninger på en lettfattelig og forståelig måte for personer som ikke har spesialkompetanse innen eget fagfelt
- kan vurdere sammensetning av team og vil kunne foreslå hvordan team skal styrkes og eventuelt balanseres
Studenten:
- har forståelse for at gode løsninger krever samarbeid og innsats på tvers av fagdisipliner
- har forståelse for at gode løsninger må tilfredsstille både samfunnsmessige, miljømessige, økonomiske og tekniske rammebetingelser
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
God faglig bakgrunn innen studieretningen. Bør gjennomføres i siste semester av bachelorutdanningen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, "Case"-baserte oppgaver, teamarbeid.
Undervisningsopplegget er "Case"-basert, konsentrert om en tidsbegrensede oppgave. Oppgaven løses av team, tilfeldig sammensatt med deltakere fra ulike studieretninger (rundt 5-7 studenter i hvert team). Det gjennomføres i tillegg to praktiske oppgaver, hver oppgave varer en dag. Teamet vurderes og gis tilbakemelding på styrker og/eller svakheter.
"Case"- oppgaven:
- Presenteres innledningsvis av representant for relevant prosjektarbeid i regionen
- Representerer et område som er viktig for arbeidslivet i regionen
- Representerer et sentralt satsingsområde for høgskolen
- Krever involvering fra alle fagdisipliner representert hos studentene
Studiet er lagt opp som et samlingsbasert studie med vanlig undervisning (forelesninger, regneverksteder, labøvinger og lignende) hver tredje uke. I de to ukene mellom hver undervisningsuke er det lagt opp til egenstudier og en del nettbasert undervisning.
I spesielle tilfeller kan undervisninga bli gitt av engelskspråklig foreleser/gjesteforeleser. Eksamen vil likevel bli gitt på norsk.
Deler av undervisningen kan bli gjennomført i Haugesund.
Obligatorisk læringsaktivitet
Ja, spesifiseres i undervisningsplan ved semesterstart.
Vurderingsform
Mappe, teller 100 % på endelig karakter.
Mappeeksamen består av:
- Innlevert gruppeoppgave (50 %)
- 2 innleverte refleksjonsnotat etter praktiske oppgaver (10 %)
- Individuell test på slutten av semesteret (40 %)
Gradert karakter: A - E / F (stryk).
Hjelpemidler ved eksamen
-
Mer om hjelpemidler