Hopp til innhald

LU2-EN315 Engelsk 2, 5-10, første del

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Engelsk 2, første del bygger på engelsk 1 og gir rom for en større grad av faglig fordypning i språkopplæring og fagdidaktikk. Emnet gir dypere kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur, samtidig som språkferdighet, tekstkompetanse og produktivt ordforråd blir utviklet.

Kritisk vurdering av ulike sider ved engelskopplæringfor 5.-10. trinn, spesielt med henblikk på problematikk knyttet til overgangen mellom trinnene, står sentralt. I tillegg gir emnet ytterligere innsikt i en rekke inspirerende og læringsfremmende aktiviteter ogarbeidsmåter.

Innhold og oppbygning:

Emnet består av to komponenter:

 

Didaktisk komponent

Språklig komponent

Læringsutbytte

Kunnskap:

 

Studenten:

  • har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
  • har kjennskap til et vidt spekter av lærebøker og andre læringsressurser som kan brukes i opplæringen
  • har kunnskap om engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer og dets betydning for internasjonalisering innen utdanning og arbeidsliv
  • har innsikt i arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene og tilrettelegge for progresjon i overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
  • har kunnskap om barn og unges språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
  • har kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
  • har kunnskap om samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land
  • har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern

 

Ferdigheter:

 

Studenten:

  • bruker engelsk sikkert og funksjonelt og er en god språkmodell for elevene
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
  • kan bevisstgjøre elevene om språkets oppbygning og veilede dem i deres språkutvikling, eksempelvis gjennom kunnskap om kontrastive problemer
  • kan aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringer med engelsk
  • legger til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid forankret i teori og egen erfaring, som fremmer videreutviklingen av de grunnleggende ferdighetene for alle elever
  • utøver en helhetlig vurderingspraksis og legge til rette for elevenes selvstendige språklæring ved å bevisstgjøre dem i valg av læringsstrategier
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
  • anvender fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og vurderer kritisk egen undervisning
  • vurderer kritisk og bruker egnede lærebøker og andre læremidler
  • tilrettelegger for elevenes læring om og videre utforskning av samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land
  • kan analysere, velge ut og tilrettelegge for arbeid med engelskspråklige tekster for barn og ungdom, og anvender et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekst
  • legger til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn
  • bruker digitale læringskilder og verktøy på en kritisk måte i egen kunnskapsutvikling og i pedagogisk arbeid med elever

 

 

Generell kompetanse:

 

Studenten:

  • formidler relevant fagstoff og kommuniserer på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • reflekterer over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • arbeider selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Krav til forkunnskaper

 Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Ulike arbeidsformer blir benyttet etter hva som passer best for det aktuelle lærestoffet og trinn 5-10. Dette gjelder både arbeid med teoretiske og praktiske emner.

  • Forelesning
  • Klasseromsdialog
  • Engelsk som kommunikasjonsspråk i timene
  • Problembasert læring i grupper eller individuelt
  • Praktisk arbeid med aktiviteter
  • Lærer- og studentstyrte oppgaver i studiet
  • Studentene skal jobbe med ulike praktisk-metodiske oppgaver gjennom studiet
  • Veiledning individuelt eller i grupper
  • Språklab:Språkøvinger
  • IKT: IKT blir brukt til formidling av informasjon til studentene og kommunikasjon mellom studentene og de ansatte. IKT er en integrert del av arbeidet med fagkomponentene i Engelsk der det er naturlig.

Obligatorisk læringsaktivitet

Det vil være et arbeidskrav som må være bestått for å kunne gå opp i skriftlig eksamen i grammatikk og fonetikk:

Et skriftlig arbeid i fonetikk

Vurderingsform

Skriftlig eksamen: språk (60%)

Mappe: didaktikk (40%)

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler