LU2-MU1A Musikk 1a 5-10
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Musikk 1a er del én av Musikk 1
Det legges stor vekt på praktisk arbeid der de ulike delene av musikkfaget integreres. Det vil derfor være naturlig å arbeide med mange av de samme aktivitetene knyttet mot musisering, komponering og lytting i ulike emner. Emnet har fokus på utvikling av studentens musikalske og fagdidaktiske ferdigheter til bruk i grunnskolen gjennom opplæring i spill på instrument, samspill, sang, lytting og skaping samt praktisk og teoretisk musikkdidaktikk. Det blir mulighet til å fordype seg i et valgt hovedinstrument. Emnet inneholder også en innføring i skolefaget musikk slik det er formet for trinn 5-10 i gjeldende læreplan.
Faglig innhold:
- Hovedinstrument og samspill
- sang og akkompagnementstrening
- Øvingslære og -metodikk
- Gehør/musikkteori
- Innføring i skolefaget musikk 5-10
- Innføring i musikkdidaktikk
- Innføring i musikkteknologi
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om musikalsk ungdomskultur, media og teknologi og kan sette dette i relasjon til grunnskulens musikkundervisning
- har kunnskaper om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring, og om læreplanar i faget slik det er utformet for 5.-10.trinn
- har kunnskap om ulike begrep og ulik fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk
- har kunnskap om sang og musikalsk repertoar for mellom- og ungdomstrinn.
- har kunnskap om stemmen og om ulike instrument til bruk i musikkundervisning på 5.-10. trinn i grunnskolen
Ferdigheter
Kandidaten
- kan synge og bruke stemmen på varierte måtar, kan akkompagnere, og kan uttrykke seg musikalsk på instrument og spille/synge sammen med elever og andre
- har grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk og kan relatere dette til grunnskolens praktiske hverdag
- kan lede klassesang og prosesser i musisering, komponering og lytting på 5.-10.trinn
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan reflektere over didaktiske sammenhenger i musikkfaget på 5.-10.trinn
- har innsikt i musikken sin rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skulehverdagen og i et samfunn preget av mangfold
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom praktisk skapende arbeid, forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer, veiledning og selvstendig øving/litteraturstudium. Undervisning vil foregå i grupper og individuelt der det er hensiktsmessig.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver - praktiske, skriftlige og muntlige.
- 80 % obligatorisk deltagelse i undervisning
Vurderingsform
Praktisk-metodisk eksamen med individuell vurdering. Gradert karakter A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt, samt nødvendig musikkutstyr.
Mer om hjelpemidler