Hopp til innhald

LU2-MU1A Musikk 1a 5-10

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Musikk 1a er del én av Musikk 1

 

Det legges stor vekt på praktisk arbeid der de ulike delene av musikkfaget integreres. Det vil derfor være naturlig å arbeide med mange av de samme aktivitetene knyttet mot musisering, komponering og lytting i ulike emner. Emnet har fokus på utvikling av studentens musikalske og fagdidaktiske ferdigheter til bruk i grunnskolen gjennom opplæring i spill på instrument, samspill, sang, lytting og skaping samt praktisk og teoretisk musikkdidaktikk. Det blir mulighet til å fordype seg i et valgt hovedinstrument. Emnet inneholder også en innføring i skolefaget musikk slik det er formet for trinn 5-10 i gjeldende læreplan.

Faglig innhold:

  • Hovedinstrument og samspill
  • sang og akkompagnementstrening
  • Øvingslære og -metodikk
  • Gehør/musikkteori
  • Innføring i skolefaget musikk 5-10
  • Innføring i musikkdidaktikk
  • Innføring i musikkteknologi

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om musikalsk ungdomskultur, media og teknologi og kan sette dette i relasjon til grunnskulens musikkundervisning
  • har kunnskaper om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring, og om læreplanar i faget slik det er utformet for 5.-10.trinn
  • har kunnskap om ulike begrep og ulik fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk
  • har kunnskap om sang og musikalsk repertoar for mellom- og ungdomstrinn.
  • har kunnskap om stemmen og om ulike instrument til bruk i musikkundervisning på 5.-10. trinn i grunnskolen

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan synge og bruke stemmen på varierte måtar, kan akkompagnere, og kan uttrykke seg musikalsk på instrument og spille/synge sammen med elever og andre
  • har grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk og kan relatere dette til grunnskolens praktiske hverdag
  • kan lede klassesang og prosesser i musisering, komponering og lytting på 5.-10.trinn

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan reflektere over didaktiske sammenhenger i musikkfaget på 5.-10.trinn
  • har innsikt i musikken sin rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skulehverdagen og i et samfunn preget av mangfold

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom praktisk skapende arbeid, forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer, veiledning og selvstendig øving/litteraturstudium. Undervisning vil foregå i grupper og individuelt der det er hensiktsmessig.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver - praktiske, skriftlige og muntlige.
  • 80 % obligatorisk deltagelse i undervisning

Vurderingsform

Praktisk-metodisk eksamen med individuell vurdering. Gradert karakter A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt, samt nødvendig musikkutstyr.

Mer om hjelpemidler