LU2-MU2B Musikk 2b 5-10
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet har disse hovekomponentene: grunnleggende erfaringsbasert opplæring i utøvende, lyttende og skapende virksomhet med vekt på lytting, begynneropplæring i musikk og innføring i skolefaget musikk slik det er formet for 5.-10.trinn i gjeldende læreplan.
Det blir lagt vekt på å skape en god sammenheng mellom studentenes egen musikalske og kunsteriske utvikling, og fagdidaktisk kompetanse i å planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkundervisning i 5.-10.trinn. Emnet skal gi studenten kompetanse til å planlegge og gjennomføre ulike prosjekter i 5.-10.trinn. Musikk i kontekst, arrangering og komponering og fagdidaktikk vil stå sentralt i emnet med særlig fokus på hovedområdet lytting.
Viktige tema i emnet er:
- Lytting og lyttemetodikk
- Didaktisk refleksjon og analyse
- Prosjektarbeid
- Musikk i kontekst
- Komponering og musikkteknologi i klasserommet
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, læreplaner i faget og læreplanhistorie
- grunnleggende kunnskap om musikk fra ulike tradisjoner, sjangrer og musikkhistoriske epoker.
- har kunnskaper om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring i 5.-10.trinn med fokus på hovedområdet lytting
- har kunnskap om læring og estetiske læringsprosesser knyttet til begynneropplæring i musikk
- har kunnskap om barns musikalske utvikling, uttrykksformer, kreativitet og identitet og faktorer som påvirker slik utvikling
- har kunnskap om kjennetegn på et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø og fellesskap for musikalsk læring for i 5.-10.trinn
- har kunnskap om forholdet mellom musikk og emosjonelle og sosiale kompetanser
- har kunnskap om metorder for forskings- og utviklingsarbeid i musikk
Ferdigheter:
Kandidaten kan:
- anvende didaktiske verktøy på en relevant måte i praksis
- lytte aktivt og reflekterende til et representativt utvalg av musikk fra ulike sjangrer og historiske perioder
- kan planlegge, lede, gjennomføre og vurdere læring i musikk med vekt på komponering på trinnene 5-10
- mestre ulike innfallsvinkler til begynneropplæring og progresjon i musikkfaget
- ta i bruk og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer for skolefaget musikk i 5.-10.trinn
- lede prosesser i lytting og sang for elever på 5.-10.trinn
- planlegge og gjennomføre tilpasset musikkopplæring for elever med ulik bakgrunn, forutsetninger og interesser
- kan skape egne komposisjoner og legge til rette musikalsk materiale for ulike framføringsformål og for musikkundervisning og læringsprosesser på trinnene 5-10
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere varierte musikkaktiviteter i 5.-10.trinn
- kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å skape, oppleve og uttrykke musikk
- kan reflektere over sammenhengen mellom mål og innhold i musikkfaget, andre fagområder og et samla læreplanverk for 5.-10.trinn
- kan reflektere over og drøfte musikkens rolle i eit mangfoldig samfunn
- kan vurdere og analysere musikk med utgangspunkt i estetikk og kulturteori
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
_
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom praktisk skapende arbeid, forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer og veiledning. Undervisning vil foregå i grupper der det er hensiktsmessig.
Obligatorisk læringsaktivitet
- obligatorisk oppmøte (80%),
- aktiv deltagelse og gjennomføring av pålagte praktiske, skriftlige og muntlige oppgaver, spesifisert i semesterplan.
Vurderingsform
Mappeeksamen med gradert karakter A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler
Mer om hjelpemidler