Hopp til innhald

LU2-RLE1A115 Kristendom, religion, livssyn og etikk 1a (5-10)

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

KRLE 1a gir historisk og aktuell kunnskap om kristendommen, filosofi og etikk. KRLE 1a er delt i to fagområder. Fagdidaktiske perspektiv er integrert i begge fagområder. KRLE 1a gir kunnskaper og ferdigheter rettet mot KRLE undervisning på 5.-10.årstrinn.

KRLE 1a gir studentene nødvendig kultur- og religionskompetanse i møte med elever, hjem og i samarbeid med kollegaer. Emnet består av følgende fagområder:

  • Kristendommen
  • Filosofi og etikk

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om kristendommen: mangfold og ulike retninger, trosinnhold og oppfattinger, praksis, etikk og estetiske uttrykk, med særlig vekt på norske forhold
  • har kunnskap om religionshistorie med vekt på i eldre tid og særlig på kristendommens historie fram til og med reformasjonen
  • har kunnskap om hellige tekster: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger, med særlig vekt på Bibelen
  • har kunnskap om vestlig filosofihistorie med vekt på antikken, særlig menneskesyn og etikk
  • har kunnskap om etiske teorier og bruken av disse i sammenheng med noen aktuelle problemstillinger
  • har kunnskap om sentrale arbeidsmåter og vurderingsformer i faget i med tanke på de aktuelle trinna

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
  • kan sette seg inn i unges tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med dem om dette
  • kan samtale med unge om forhold som oppstår i vanskelige livssituasjoner
  • kan bruke sentrale arbeidsmåter med vekt på dialog, utforsking, sammenligning og kritisk og analytisk arbeid i undervisning og læring
  • kan samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
  • kan gjennomføre tilpassa opplæring i KRLE, blant annet med tanke på elever med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
  • kan legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i undervisninga
  • kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i KRLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
  • kan reflektere kritisk over innholdet i faget og over verdimålsettingene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvingen
  • kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisninga

 

Generell kompetanse:

Studenten:

  • har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
  • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Klasseromsundervisning; lærerstyrt og med studentaktiviteter. Skriftlige og muntlige oppgaver, individuelle og i grupper.Kampusbasert E-Læring. Studietur til London med egenbetaling

Obligatorisk læringsaktivitet

  • ha fått godkjent 1 kunnskapsprøve innen fastsatt frist
  • ha fått godkjent 3 skriftlige innleveringer på 1500 ord innen fastsatt frist
  • 80% deltakelse på undervisning som er markert som obligatorisk i semesterplan

Vurderingsform

Hjemmeeksamen, muntlig eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1: Hjelpemiddel: Alle

Del 2:Hjelpemiddel: Ingen

Mer om hjelpemidler