Hopp til innhald

MAB804 Matematikk 2, emne 2 - Anvendelser og problemløsning i matematikk

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Dette er emne 2 i faget Matematikk 2 for 1. - 7. trinn i grunnskolen. Emnet er knyttet til undervisning og læring innen funksjonslære og statistikk. Det skal gi grunnlag for å utvikle faglig og didaktisk kunnskap for å planlegge, gjennomføre, vurdere og videreutvikle matematikkundervisning etter gjeldende læreplaner og i tråd med relevant forskning. Deltakernes yrkespraksis knyttes til studiene og brukes aktivt som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag.

Emnet tar opp moderne matematikk i form av funksjonslære, statistikk og sannsynlighetsregning. Ideer og begreper studeres og settes i sammenheng med matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet. Videre legges det vekt på å synliggjøre hvordan de matematiske temaene i kurset kan inngå i problemstillinger i samfunnet, hvilket har betydning for faget som meningsbærende konstruksjon. Dette medfører oppmerksomhet mot matematikkens rolle i andre fag, som samfunnsfag, økonomi eller naturfag. Emnet gir videre innføring i matematikkdidaktisk forskning relevant for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk. Her reflekteres det blant annet over hvordan IKT-verktøy og matematisk modellering kan brukes i undervisning. Generelt legges det vekt på utvikling av dybdeforståelse og innsikt i fagets arbeidsmåter gjennom undersøkende tilnærminger til matematiske tema, sammen med anledning til å gjennomføre egne matematiske oppdagelsesprosesser.

Læringsutbytte

Ved fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Studenten

  • har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning knyttet til tallære, funksjonslære, statistikk og sannsynlighetsregning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barnetrinnet
  • Har kunnskap om sammenhengen mellom aritmetikk, algebraisk tenkning og funksjoner og om hvordan funksjonstenkning kan integreres i matematikkundervisningen på barnetrinnet.
  • har inngående undervisningskunnskap knyttet til progresjonen i matematikkopplæringen innen tallære, funksjonslære, sannsynlighetsregning og statistikk gjennom barneskolen og i form av horisontkunnskap om overgangene fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • har kunnskap om hvordan viten i funksjonslære, statistikk og sannsynlighetsregning kan utvikles gjennom undersøking, eksperimentering, hypotesedanning, generalisering og påfølgende bevisføring
  • Har kunnskap om bruk av matematiske modeller i samfunnet og andre fag, eksempelvis samfunnsfag, økonomi og naturfag, og om hvordan matematisk modellering kan integreres i matematikkundervisning og tverrfaglig arbeid på barnetrinnet.
  • har kunnskap om hvordan de grunnleggende ferdighetene er integrerte i kompetansemål knyttet til emnets matematiske tema, og hvordan de medvirker til å utvikle elevers fagkompetanse

 

Studenten

  • kan bruke kvalitative og kvantitative forskningsmetoder til å gjennomføre matematikk-didaktiske undersøkelser
  • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder velge, vurdere og utforme oppgaver og aktiviteter
  • kan legge til rette for og ta i bruk modellering og problemløsning i undervisning
  • kan bruke IKT-verktøy som hjelpemiddel for å arbeide undersøkende i matematikkfaget
  • kan bidra i lokalt læreplanarbeid

 

Studenten

  • kan delta og bidra i samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis

Krav til forkunnskaper

Matematikk 1 trinn 1 - 7, eller tilsvarende.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, regneøvelser, uteaktiviteter, presentasjoner, kollokviearbeid, praksis.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studenten skal levere tre skriftlige obligatoriske arbeidskrav. Nærmere informasjon om innleveringsfrister, innhold og form vil bli gitt ved studiestart.

Arbeidskravene leveres elektronisk via skolens digitale læringsplattform og vurderes av faglærer til godkjent/ikke godkjent. De skal gjenspeile didaktiske og matematikkfaglige kunnskaper. Noen av arbeidskravene skal ha tilknytning til egen praksis, mens andre skal vise studentens matematiske innsikt. Ett eller flere av kravene skal knyttes til utforskning ved hjelp av IKT-verktøy. Minst én av oppgavene skal gjøres gjenstand for kunnskapsdeling i eget kollegium. De rettes mot følgende tema:

1) Skriftlig didaktisk utviklingsarbeid: Planlegging, gjennomføring og analyse av undervisningsopplegg rettet mot modellering. Opplegget skal beskrives faglig og didaktisk og knyttes til de matematiske temaene i emnet og læreplanen. Analysen skal knyttes til aktuell didaktisk forskningslitteratur. Innleveringen skal inneholde refleksjon over egen utvikling og undervisning sett i lys av nyere forskning.

2) Skriftlig matematisk oppgave rettet mot tallære.

3) Skriftlig matematisk oppgave rettet mot funksjonslære, statistikk og sannsynlighetsregning. Oppgaven skal knyttes til bruk av IKT.

Obligatoriske arbeidskrav i de enkelte emnene må være godkjent senest tre uker før eksamen for å få gå opp til eksamen. Ved ikke godkjente obligatoriske arbeidskrav får studenten ett (1) nytt forsøk i inneværende kurs.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.

Vurderingsform

Muntlig eksamen, 30 minutter. Deler av eksamen baseres på arbeidskrav 1.

Tid og sted vil bli opplyst på emnets sider på høgskolens digitale læringsplattform.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator og notater fra arbeidskrav 1.

Mer om hjelpemidler