MAMET500 Vitenskapsteori, etikk og metode
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
I dette emne skal studentene tilegne seg en grundig forståelse av sentrale vitenskapsteoretiske, metodologiske og etiske problemstillingetr i helse- og sosialfagene. Vitenskapsteoridelen diskuterer vitenskapene/fagdisisplinene sine grunnforutsetninger, og hvilke typer av kunnskap som blir produsert innenfor de ulike disiplinene. Studentene skal tilegne seg innsikt i kvalitativ og kvantitativ metode, og i ulike kvantitativt og kvalitativt orienterte metodologier og forskningsdesign. Aktuelle problemstillinger fra egen yrkesbakgrunn eller annen relevant sosial praksis vil bli tematisert og diskutert for å vise hvordan ulike forskningsdesign gir ulike bidrag til ny kunnskap. Emnet bidrar til utvikling av kunnskaper i forskningsetikk og etiske problemstillinger knyttet til det å forske på, og jobbe med, mennesker.
Emnet kan gå over ett eller to semestre.
Sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og begreper i human- og samfunnsvitenskapene, og i helsefagene. Forholdet mellom kunnskapsbegrep og metodologi og metode. Grunnleggende karakteristika, styrker og svakheter ved sentrale kvantitativt og kvalitativt orienterte forskningsdesign.
Generell introdusjon til:
- kvalitativ og kvantitativ metode
- etnografi, fenomenologi, fortolkende beskrivelser, grounded theory, aksjonsforskning, tekstanalyse
- RCT, kohort studier, kasus-kontrollstudier, tverrsnittstudier, registerstudier
- systematiske oversikter, implementeringsstudier
- forskningsetikk og kildebruk
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og kjennskap til vitenskapsteoretiske debatter
- har inngående kunnskap om ulike forskningsdesign og deres styrker og svakheter
- har inngående kunnskap om sentrale forskningsetiske problemsstillinger og begreper som har relevans for helse- og sosialfag
Ferdigheter:
Studenten...
- kan analysere og forholde seg kritisk til det mest egnede forskningsdesign for ulike typer forskningsspørsmål
- kan anvende og vurdere egnete metoder for datainnsamling, dataanalyse og resultatpresentasjon
- kan identifisere og drøfte vitenskapsteoretiske posisjoner i ulike typer forskning
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan kritisk og selvstendig analysere og reflektere over forholdet mellom teoretisk utgangspunkt, problemstilling, empiriske funn og ny kunnskap
- kan analysere og reflektere over forskningsetiske problemstillinger
- kan analysere og reflektere over vitenskapsteoretiske problemstillinger
Krav til forkunnskaper
Studierett ved masterstudier ved Fakultet for helse- og sosialvitskap
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert, og det kreves god internett tilgang og mulighet for å kommunisere via nettmøter. Arbeidsformer er gruppearbeid og diskusjon, individuelt arbeid, selvstudium, undervisningsvideoer, quiz og samarbeidende læring (peer-rewiewing).
Studenten vil motta og levere oppgaver i Canvas, og den vil også kommunisere med både medstudenter og lærere via denne læringsplattformen. Det vil bli avholdt regelmessige nettmøter/videokonferanser. For å delta på møtene trenger studenten mikrofon, høyttaler og webkamera.
Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke ved fulltidsstudium.
Obligatorisk læringsaktivitet
Totalt 6 skriftlige gruppearbeid fordelt med 2 hver innen tema forskningsetikk og kvalitativ metode, kvantitativ metode og vitenskapsteori og forskningsetikk.
Hvert gruppearbeid består av:
- gruppebesvarelse inntil 1200 ord +/-10%
- kritisk vurdering av medstudenters gruppearbeid
Arbeidskravene er gyldige to påfølgende semester.
Vurderingsform
Eksamen
Individuell hjemmeoppgave med et omfang på 3500 ord +/-10%
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Ny eksamen
Ved ikke bestått leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen begrensninger
Mer om hjelpemidler