MAS122 Industriell og internasjonal markedsføring og innkjøp
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Kursets formål er å gi studentene kunnskap og forståelse for markedsføringens sentrale plass i virksomhetens verdiskaping. Kurset skal gi en innføring i viktige problemstillinger innen industriell og internasjonal markedsføring samt innsikt i hvordan en kan lede og utvikle innkjøpsfunksjonen i en organisasjon.
Markedsføringens oppgave, rammer og omgivelser på bedriftsmarkedet. Analyse av markeder, etterspørsel og kjøpsadferd på bedriftsmarkedet. Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør, strategivurderinger, segmentering og posisjonering. Vurdering og valg av produktstrategi og markedskanaler. Markedskommunikasjon og salg. Internasjonalt salg og kulturforståelse. Innkjøpsfunksjonen og dens omgivelser. Forsyningsledelse og strategiutvikling. Anskaffelsesprosessen og beslutningsanalyse. Leverandørklassifisering og tilbudsevaluering.
Læringsutbytte
Ved fullført emne MAS122 Industriell og internasjonal markedsføring og innkjøp har studenten følgende kvalifikasjoner:
Kunnskaper
Kandidaten har en helhetlig forståelse for industriell og internasjonal markedsføring samt innkjøp.
Kandidaten ser sammenhengen mellom markedsføring og innkjøp.
Ferdigheter
Kandidaten er i stand til å analysere markedsføring og innkjøpsproblematikk.
Kandidaten er i stand til å løse praktiske problemstillinger.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne løse markedsførings og innkjøpsoppgaver.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
MAS120 Produksjon og logistikk / MAS204 Innkjøp, produksjon og logistikk
Undervisnings- og læringsformer
Forelesing.
Obligatorisk læringsaktivitet
Ingen
Vurderingsform
Skriftlig eksamen 3 timer. Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator
Mer om hjelpemidler