Hopp til innhald

MBA501 Barnehagen som kunnskapsfelt

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Emnet er obligatorisk og ligger i programmets 1. semester.

Barnehageforskning tas opp som kunnskapsfelt og det undervises i historiske og nåtidige pedagogiske ideer og grunnproblemer. I emnet vil studenten øves i kritisk refleksjon og varierte former for formidling.

I emnet utforskes begrepet «barnehagekunnskap» på en kritisk måte. Emnet omfatter hva kunnskap kan være, og hvordan kunnskap betraktes, sett fra ulike kunnskaps-paradigmer.  Det vil bli arbeidet undersøkende og analytisk med barn i barnehagekontekst, som praksis og som begrep, og studenten vil bli kjent med nasjonal og internasjonal barnehageforskning.

Studenten skal i løpet av emnet gjennomføre 2-3 dager med observasjon i praksisfeltet med særlig fokus på problemstillinger som blir behandlet i emnet eller som er relevant for dette.

Læringsutbytte

Ved fullført emne har studenten følgende totale læringsutbytte:

Studenten

  • har inngående kunnskap om barne- og barndomsforståelser før og nå
  • har avansert kunnskap om barnehagen som kunnskapsfelt og forskningsarena nasjonalt og internasjonalt
  • har inngående kunnskap om ulike kunnskapsparadigmer 

Studenten

  • kan kritisk analysere og reflektere over hvordan nyere forskning om barn i barnehagekontekst kan leses, forstås og være relevant for pedagogisk virksomhet i barnehager
  • kan kritisk reflektere over eget faglig utgangspunkt
  • kan anvende en variasjon av arbeidsmåter (teoretiske og kunstfaglige) i utforskning og formidling

Studenten

  • kan forholde seg kritisk og selvstendig til et faglig innhold innenfor barnehagekunnskap
  • kan formidle faglige og etiske problemstillinger skriftlig og performativt
  • kan formidle faglige problemstillinger i akademisk og populærvitenskapelig form

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene vil variere mellom forelesning, litteraturstudier, refleksiv skriving, gruppearbeid, veiledning og praktisk arbeid med ulike former for performativ kommunikasjon.

Det gis veiledning i forbindelse med obligatoriske arbeidskrav.

Arbeidet i undervisningen er basert på at studentene har gjort et omfattende selvstendig arbeid med pensumlitteratur i forkant.

Obligatorisk læringsaktivitet

Arbeidskrav 1. Gruppeprosjekt om problemstillinger som vedrører spørsmål om kvalitet i barnehagen.

Problemstillinger fra emnet utforskes i grupper. I hver gruppe utarbeider studentene en problemstilling som skal godkjennes. Arbeidet presenteres og drøftes i et seminar, hvor problemstillingene drøftes i forhold til både praktisk erfaring og teoretisk kunnskap.

Arbeidskrav 2. Kvalitet i barnehagen.

Teoretisk og empirisk undersøkelse av hva som kan ligge i begrepet kvalitet i barnehagen. Gruppen skal planlegge en dags personalseminar der temaet skal presenteres performativt på en engasjerende og interesseskapende måte.

Retningslinjer for arbeidskravene gis ved semesterstart.

Det vil bli gitt én ny mulighet for å kompensere for de som ikke får godkjent et arbeidskrav.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i 2 år etter godkjenningen.

Vurderingsform

Semesteroppgave: en kronikk. Kronikken skal være et innspill til den offentlige debatt, basert på arbeidskravene.

Omfang 2000-2400 ord.

Retningslinjer for kronikken gis ved semesterstart.

Innleveringsfrist blir opplyst på Studentweb og i digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ved ny/utsatt eksamen kan samme kronikk leveres inn en gang i revidert form innenfor 1 år.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler