MBA502 Barnehagepedagogikk, danning og didaktikk
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet er obligatorisk og ligger i programmets 1. semester.
Sentralt i dette emnet er en kritisk utforsking av barnehagelærerens oppdrag. Barnehagelærerens oppdrag analyseres i pedagogiske grunntekster, i politiske styringsdokumenter og i lære- og rammeplaner. Studenten vil møte både klassiske og nyere pedagogiske tekster som tar fatt i vårt samfunns særlige utfordringer for barnehagelæreren.
Kjernebegrepene i barnehagepedagogisk arbeid, så som barns utvikling, lek, læring og danning blir kritisk utforsket med henblikk på hvordan begrepene tar form i praksis og i ulike læreplantekster.
Nasjonale og internasjonale styringsdokumenter som for eksempel læreplaner/rammeplaner for barnehagen blir analysert og kontekstualisert.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om barnehagelærerens profesjonsoppdrag
- har avansert kunnskap om læreplanteori
- har inngående kunnskap om vilkår for barns utvikling
Studenten
- kan analysere faglige tekster og politiske styringsdokumenter
- kan arbeide systematisk, analytisk og kritisk med kjernebegrepene barns utvikling, lek, læring og danning
- kan faglig og personlig begrunne pedagogiske og didaktiske valg og praksiser
Studenten
- kan arbeide analytisk
- kan artikulere profesjonsoppdraget
- kan lese og skrive akademiske tekster
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
I tillegg til forelesninger, vil seminar være en dominerende arbeidsform der studentene presenterer og diskuterer analyse av ulike tekster.
Det gis veiledning i forbindelse med obligatoriske arbeidskrav.
Arbeidet i undervisningen er basert på at studentene har gjort et omfattende selvstendig arbeid med pensumlitteratur i forkant.
Obligatorisk læringsaktivitet
Tekstanalyse
Studenten skal presentere muntlig en analyse av et styringsdokument eller en pedagogisk tekst.
Retningslinjer for arbeidskravet gis ved semesterstart.
Det vil bli gitt én ny mulighet for å kompensere for de som ikke får godkjent et arbeidskrav.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i 2 år etter godkjenningen.
Vurderingsform
Semesteroppgave.
Denne oppgaven er en videreføring av arbeidskravet og skal være en skriftlig analyse av et styringsdokument eller en pedagogisk tekst. Semesteroppgaven skrives i en mal med bestemte deler som skal inngå.
Omfanget er 2400-3000 ord.
Retningslinjer for tekstkravet gis i begynnelsen av kurset.
Innleveringsfrist blir opplyst på Studentweb og i digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ved ny/utsatt eksamen kan samme oppgave leveres inn en gang i revidert form innenfor 1 år.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler