MBA503 Forskningsmetode og vitenskapsteori
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet er obligatorisk og ligger i programmets 1. semester.
Emnet tar opp forskningsetikk, vitenskapelige grunnproblemer, sentrale metodologiske tilnærminger og kvalitet i barnehageforskning. Det arbeides med ulike forskningsdesign, forskningstradisjoner og kunnskapsinteresser med særlig henblikk på barnehageforskning.
Studentene blir kjent med eksempler på nasjonal og internasjonal forskning som tar for seg barnehagen som organisasjon og struktur, barnehagen som relasjon og barnehagen i et endringsperspektiv. Videre vil skillet mellom å forske på barn/ansatte og å forske med barn/ansatte bli behandlet.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om forskningsetiske retningslinjer og profesjonsetikk
- har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske temaer og tradisjoner med relevans for barnehageforskning
- har inngående kunnskap om relevante kvantitative og kvalitative forskningsmetoder
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til forskningslitteratur om barnehagen og skille mellom ulike forskningstradisjoner i barnehageforskning
- kan analysere konsekvenser av valg av vitenskapsteori og metodologi for formulering og gjennomføring av forskningsarbeid
Studenten
- kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger og kritisk vurdere etiske dilemmaer i barnehageforsking
- kan identifisere og kommunisere om hvilken betydningen av nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid for den norske barnehagekonteksten
- kan lese og skrive akademiske tekster
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen i emnet foregår i form av forelesinger, gruppearbeid, seminar, forsknings- og skriveøvinger, litteraturstudier samt reflekterende arbeid med egne forstillinger og erfaringer.
Det gis veiledning i forbindelse med obligatoriske arbeidskrav.
Arbeidet i undervisningen er basert på at studentene har gjort et omfattende selvstendig arbeid med pensumlitteratur i forkant.
Obligatorisk læringsaktivitet
Studentdrevet seminar
Studenten skal innlede og drive et seminar. Seminaret skal ta for seg en bestemt vitenskapsteoretisk problemstilling basert på to artikler.
Retningslinjer for arbeidskravet gis ved semesterstart.
Det vil bli gitt én ny mulighet for å kompensere for de som ikke får godkjent et arbeidskrav.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i 2 år etter godkjenningen.
Vurderingsform
Individuell skriftlig 7-dagers hjemmeeksamen.
Omfang 2400-3000 ord.
Retningslinjer for hjemmeeksamen gis i begynnelsen av kurset.
Tid for ut- og innlevering av eksamen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler