MBA504B Kritiske perspektiver på matematikk
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet ligger i programmets 2. semester og er ett av flere valgemner i dette semesteret. Det er ulikt fra år til år hvilke emner som det kan velges blant. Emnet kan velges våren 2019.
Emnet er åpent for utenlandske studenter med relevante forkunnskaper.
I dette emnet vil studentene utforske hvordan matematikk som kunnskapsområde og barnehagepedagogiske og didaktiske arbeidsmåter med matematikk kommer fram i styringsdokumenter, hos barnehageeiere, barnehagelærere, foreldre, barna selv eller i allmennheten.
Oppfatningen om at det er et stort behov for matematikkopplæring i barnehagene, vil bli sammenlignet med hvordan andre fagområder er posisjonert.
Ved å anlegge et kritisk perspektiv på hvordan matematikk er posisjonert i Norge og internasjonalt, kan studenten utvikle innsikt i hvordan nasjonale og internasjonale tendenser til å gjøre barnehagen lik skolen innvirker på norske barnehager.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om hvordan det filosofiske og pedagogiske grunnlaget for barnehager endrer seg i Norge og andre steder i verden
- kan analysere hvordan oppfatninger om kvalitet i barnehager endrer seg over tid
Studenten
- kan analysere og kritisk fortolke policy dokumenter
- kan analysere og forholde seg kritisk til hvordan endringer i barnehagens filosofiske og pedagogiske fundament påvirker ulike barnegrupper
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å identifisere hvordan barn lærer om posisjoneringen av forskjellige fag
- kan kommunisere om problemstillinger knyttet til posisjonering av ulike fagområder i barnehagen
Krav til forkunnskaper
Studentene må ha fullført minst to av de tre obligatoriske emnene i studiets første semester.
Såfremt det foreligger særlige omstendigheter, kan det dispenseres fra dette kravet.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning i dette faget er organisert som forelesninger, seminarer, studentaktiviteter og individuell veiledning.
Feltarbeid kan inngå, for eksempel i Kina om emnet tas i kombinasjon med valgemnet Interkulturell pedagogikk og «glokale» praksiser.
Det gis veiledning i forbindelse med obligatoriske arbeidskrav.
Arbeidet i undervisningen er basert på at studentene har gjort et omfattende selvstendig arbeid med pensumlitteratur i forkant.
Obligatorisk læringsaktivitet
Prosjektpresentasjon
Studentene utarbeider et forslag til et prosjekt der de dokumenterer og reflekterer over verdisetting av matematikk og minst ett annet fagområde i barnehagen.
Forslaget skal omfatte en oversikt over alle deler av prosjektet.
Temaet for prosjektet skal være godkjent.
Studentene presenterer prosjektforslaget på et seminar.
Retningslinjer for prosjektforslaget og presentasjonen gis i begynnelsen av kurset.
Det vil bli gitt én ny mulighet for å kompensere for de som ikke får godkjent presentasjonen.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i 2 år etter godkjenningen.
Vurderingsform
Prosjekt.
Studentene leverer en skriftlig rapport om prosjektet sitt.
Omfang 3500-45000 ord.
Retningslinjer for prosjektet og rapporten gis i begynnelsen av kurset.
Tid for innlevering av prosjektrapporten blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ved ny/utsatt eksamen kan samme rapport leveres inn en gang i revidert form innenfor 1 år.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler