MOØ210 Innovasjon og strategi
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet gir en innføring i innovasjonsteori og kobler dette til empiriske eksempler. Ulike teoretiske og empiriske innfallsvinkler diskuteres, med et særlig fokus på innovasjon i bedrifter og organisasjoner (eksempelvis innovasjonsmodeller og -strategier) og ulike innovasjonssystemer. Innovasjonsbegrepet diskuteres og relevantgjøres, og ulike innfallsvinkler (og implikasjoner av disse) for å forstå innovasjon presenteres. Emnet tar for seg konkrete problemstillinger på bedriftsnivå, men åpner også opp for å diskutere endringer i økonomiske systemer (eksempelvis grønn omstilling i næringslivet og ansvarlig innovasjon). Innovasjoners rolle i økonomisk utvikling og samfunnsutvikling mer generelt blir belyst, med et spesielt fokus på hvilken rolle ulike aktører og aktørgrupper spiller i å bidra til økonomisk utvikling i bedrifter og organisasjoner, næringer og næringsmiljøer. Koblingen mellom teknologi og samfunn er sentral. Samfunnsmessige forutsetninger for innovasjon blir særlig diskutert, og det blir også fokusert på implikasjoner av teknologi og teknologiutvikling for nærings- og samfunnsutvikling. Dette kobles til temaområder som innovasjonsledelse, innovasjonsprosesser og hindere og barrierer for innovasjon i bedrifter og næringsmiljøer.
Læringsutbytte
Emnet introduserer studentene for teorier, begreper og analytiske forståelser som skal bidra til økt innsikt i
- Forutsetninger for teknologisk og økonomisk utvikling og hvordan dette påvirker foretaksstrategier og organisering
- Forholdet mellom teknologi og samfunn
- Strategier og modeller for innovasjon på bedriftsnivå og i ulike systemer (eksempelvis sektorielle og teknologiske innovasjonssystemer)
- Innovasjonsledelse, innovasjonsprosesser og hvordan man kan stimulere til innovasjon i bedrifter og næringsmiljøer
- Hvordan innovasjonsteori og sentrale begreper kan anvendes for å tilnærme seg virkelighetsnære problemstillinger
Krav til forkunnskaper
Opptak på studiet.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminarer.
Obligatorisk læringsaktivitet
Kursoppgave godkjent.
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen, 5 timer. Eksamen kan bli avholdt på digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Mer om hjelpemidler