MUND4D113 Didaktikk og pedagogisk praksis
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet Didaktikk og pedagogisk praksis inngår som en del av to i den ene av fire mulige fagfordypninger i studiet Master i undervisningsvitenskap og skriver masteroppgave knyttet til pedagogikk. Det studeres hvordan didaktisk kunnskap - forhold til både skolesystem, skole som institusjon og undervisning - blir utviklet og brukt. Emnet gir et historisk og systematisk overblikk over didaktiske tradisjoner, teorier og modeller. Det vises fram hvordan pedagogikkens språk blir relevant for praksis.
Emnet legger vekt på hvordan ulike didaktiske teorier fungerer som metadidaktikk for barnehage, skole og tertiær sektor. Det legges vekt på følgende tema:
- didaktiske teoriers konstruksjon
- funn fra empirisk-didaktisk forsking
- didaktikk i et undervisningsperspektiv
- didaktikk som profesjonskunnskap
- samfunnsmessige vilkår for didaktisk praksis
Læringsutbytte
Etter avsluttet emne har studenten
- inngående kunnskap om begrepet didaktikk og om didaktiske teorier
- kjennskap til funksjonene til didaktisk arbeid
- forståelse av hvordan didaktisk praksis kan utvikles og påvirkes
- lært hvordan didaktiske teorier kan fungere som refleksjons- og utviklingsverktøy for didaktisk praksis.
Studenten kan
- oppsummere didaktikkens problemfelt i en historisk og systematisk sammenheng
- drøfte hvorfor didaktikk er et viktig pedagogisk utgangspunkt for planlegging, gjennomføring og vurdering av didaktisk arbeid.
Studenten kan
- bruke didaktikk som (lærer)profesjonens språk
- forklare hvordan didaktisk praksis skapes og endres.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gjennomføres med forelesninger og kollokviegrupper. Etter ca. 50 % av forelesningstiden skal studenten presentere en klassisk pedagogisk tekst. Det forventes at rundt halvdelen av normert arbeidstid brukes til å gjennomarbeide pensumet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Studentene skal presentere en klassisk pedagogisk tekst med vekt på didaktisk analyse. Teksten (ca. 4000 ord) vurderes som godkjent/ikke godkjent. Teksten skal presenteres foran kullet.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i tre påfølgende semester etter godkjenningen.
Vurderingsform
Komparativ semesteroppgave hvor det sammenlignes didaktisk tenking til to eller flere pedagoger.
Oppgaven har pålagt emne på maks. 7000 ord. Det tilbys frivillig veiledning.
Innleveringsfrist blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.