MUND4D213 Danning og global education governance
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet Danning og global education governance inngår som en del av to i den ene av fire mulige fagfordypninger i studiet Master i undervisningsvitenskap og skriver masteroppgave knyttet til pedagogikk. Det studeres forholdet mellom danning (begrep, resultat og prosess) og utdanningspolitikk. Emnet diskuterer hvordan danningsbegrepet anvendes som politisk og økonomisk styringsinstrument i en global verden. Det vises hvilke konsekvenser dette har for undervisnings- og opplæringspraksis.
Emnet legger vekt på bruk av kapabilitetstilnærmingen (Capability Approach; M. Nussbaum, A. Sen). Det legges vekt på følgende tema:
- skolens og barnehagens politiske funksjoner
- skolens og barnehagens økonomiske funksjoner
- skolens og barnehagens sosiale funksjoner
- kunnskapsutvikling og globalisering
- pedagogiske inklusjons-/ eksklusjonsmekanismer
Læringsutbytte
Etter avsluttet emne har studenten
- kjennskap til hvordan samfunnsmessige endringer skapes og hvilke konflikter og motsigelser aktualiseres gjennom utdanningsreformer og utdanningspolitikk
- dyp innsikt i hvordan ulike utdanningsinstitusjoner organiserer kunnskap og kunnskapsprosesser, formidler og distribuerer viten på et globalt nivå
- utviklet forståelse for hvordan inklusjons-/eksklusjonsmekanismer påvirker barns og unges danning
Etter avsluttet emne kan studenten
- forklare hvordan individets danning er avhengig av politiske og økonomiske styringsregimer
- drøfte hvordan undervisning kan bidra til utvikling av individets myndighet og selvstendighet
Etter avsluttet emne kan studenten
- analysere aktuelle utdanningspolitiske problemer på bakgrunn av danningsteorier
- anvende kunnskaper og ferdigheter i formidling av reflekterte oppfatninger om danning, utdanning og oppdragelse.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gjennomføres med forelesninger og kollokviegrupper. Det forventes at rundt halvdelen av normert arbeidstid brukes til å gjennomarbeide pensumet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Studentene leverer en disposisjon for semesteroppgaven. Teksten gjør essayets struktur tydelig og gir korte forklaringer for sentrale tekstavsnitt. Essayets tema velges selv i forhold til emne og må godkjennes av fagansvarlig (maks. 1000 ord). Det vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i tre påfølgende semester etter godkjenningen.
Vurderingsform
Individuell semesteroppgave.
Oppgaven skal være et essay med selvvalgt tema (maks. 4000 ord)
Innleveringsfrist blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.