Hopp til innhald

PHD905 Lærerprofesjonen

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Emnet er et valgfritt kurs ved PhD-studiet Studier av danning og didaktiske praksiser. Det er rettet mot studenter som ønsker en fordypning i profesjonsforskning og har hovedfokus på lærerprofesjonens danningsoppdrag. Et sentralt tema er lærerprofesjonens utforming, relasjoner og rolle i danningsoppdraget. Kurset retter seg mot alle fag og fagområder i barnehage og skoleverk og utdanninger for dette.

Kurset fokuserer på sentrale aspekter ved lærerprofesjonens arbeid. Særlig oppmerksomhet rettes mot hvordan det tilrettelegges for danning gjennom didaktiske praksiser i barnehage og skole. Lærerprofesjonens fremvekst over tid problematiseres. Karakteristiske trekk ved lærerprofesjonen, dens fremtredelsesform og posisjon, samt hvilken rolle profesjonen har i det senmoderne samfunnet - og i fremtidas samfunn - løftes fram. Kurset fokuserer både på formingen av den profesjonelle gjennom identitetsdannelse og profesjonsutøvelse samt på rollen som danningsagent overfor barnehagebarn, elever og samfunn. Oppmerksomheten rettes også mot forventninger til lærerprofesjonalitet på ulike nivåer: dels som politiske forventninger til lærervirket som profesjonsvirksomhet slik det blir uttrykt i bl.a. styringstekster; dels som lærerprofesjonens forventninger til seg selv som profesjon (dens selvforståelse) slik det blir uttrykt i bl.a. profesjonsspesifikke tekster og debattbidrag; samt som lærerens hverdagslige yrkespraksis som profesjonsutøver, slik det kan identifiseres i konkret yrkesvirksomhet og studier av slik virksomhet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende totale læringsutbytte:

Studenten

  • har god kunnskap om lærerprofesjonens utforming og relasjoner til andre aktørgrupper
  • har god kunnskap om lærerprofesjonen som aktør og arena for danning og didaktiske praksiser
  • har innsikt i profesjonsteori og kjenner metoder for å utforske sammenhenger mellom profesjonalisering, danning og didaktiske praksiser
  • har kunnskap som muliggjør utvikling av nye strategier og dokumentasjonsformer innenfor fagområdet for kurset

Studenten

  • kan utvikle, planlegge og gjennomføre forskning som angår lærerprofesjonens danningsoppdrag og danningspraksis
  • kan håndtere ulike redskap, (bl.a. audio-visuelle og narrative former) for dokumentasjon og formidling av profesjonsvirksomhet som danningspraksis

Studenten

  • kan identifisere og artikulere etiske problemstillinger som kan reises i forbindelse med profesjonsvirke som danningspraksis og forskning på dette
  • kan initiere og gjennomføre komplekse profesjonsrettede forsknings- og utviklingsprosjekter i samarbeid med aktører i praksisfeltet
  • kan formidle forskning om lærerprofesjonens arbeid som danningspraksis gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen i emnet går normalt over ett semester. Kurset kan også holdes over en kortere, men intensiv periode med tanke på å gjøre det aktuelt for studenter fra andre institusjoner. Det gis organisert undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Det er forventet at studenten deltar aktivt i alle deler av undervisningen. Selvstendig litteraturstudium, feltstudier, observasjon med essay/utkast til artikkel eller audio-visuell formidling.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Det er obligatorisk frammøte på all undervisning.
  • Individuell muntlig presentasjon av utkast til essay eller artikkel (ved valg av eksamensform 1) eller presentasjon av utkast til forskningsfilm (ved valg av eksamensform 2).

Vurderingsform

Studenten kan velge ett av følgende to alternativer.

  1. Individuelt essay eller artikkel på om lag 20 sider. Teksten knyttes til relevante problemstillinger i emnets pensum. Artikkelen må oppfylle formalkrav til vitenskapelig publisering, et evt. essay skal oppfylle nivå tilsvarende karakter B eller bedre. Vurderingen av essayet/artikkelen foretas av intern og ekstern sensor på bakgrunn av læringsutbyttebeskrivelsene for emnet.
  2. Med utgangspunkt i empiriske nærstudier av læreres profesjonspraksis lager studenten en forskningsfilm på 3-4 min. Med filmen leveres en tekst på om lag 5 sider som redegjør for filmens målgruppe og som diskuterer dens potensiale til å dokumentere definerte og avgrensede aspekter ved lærerprofesjonspraksis som danningspraksis. Det vil av Mediesenteret bli gitt filmteknisk assistanse (tilsvarende 3 arbeidsdager) til produksjon av filmen. Eventuelle produksjonsutgifter dekkes av høgskolen. Vurderingen gjøres av intern og ekstern sensor på bakgrunn av læringsutbyttebeskrivelsene for emnet.