Å-MU2B Årsstudium Musikk 2b
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Det blir lagt vekt på å skape en god sammenheng mellom studentenes egen musikalske og kunsteriske utvikling og fagdidaktisk kompetanse i å planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkundervisning. Emnet skal gi studenten kompetanse til å utvikle samarbeids- og formidlingsprosjekter ved høgskolen og i samfunnet. Studentens musikalske ressurser og undervisning gitt ved høgskolen danner grunnlaget for arbeid i emnet. Oppgaver gitt i emnet skal trekke linjer mellom fag som musikkhistorie, hovedinstrument og arrangering/komponering.
Viktige tema i emnet er:
- Lytting og lyttemetodikk
- Didaktisk refleksjon og analyse
- Prosjektarbeid
- Musikk i kontekst
- Arrangering/komponering
Praktisk informasjon:
Det kan bli lagt undervisning til ettermiddag og kveld.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har:
- kunnskap om instrumenthistorie
- kunnskap om individuell tilpassing og differensiering i relasjonell musisering
- grunnleggende kunnskap om musikk fra ulike tradisjoner, sjangrer og musikkhistoriske epoker.
- kunnskaper om ledelse og tilrettelegging av musikkaktiviteter i kultur- og samfunnsliv
Ferdigheter:
Kandidaten kan:
- anvende didaktiske verktøy på en relevant måte i praksis
- notere, tilpasse og skape musikk for ulike instrumenter og ensembler
- lytte aktivt og reflekterende til et representativt utvalg av musikk fra ulike sjangrer og historiske perioder
- legge til rette for varierte musikkaktiviteter for ulike målgrupper
- kan gjennomføre et selvstendig fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid som bygger på grunnleggende forskningsetiske prinsipp
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- kan vise faglig sammenheng mellom skapende og utøvende virksomhet i møte med ulike kulturer og praksisfelt
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere varierte musikkaktiviteter
- kan aktivisere og stimulere andre menneskers evne til å skape, oppleve og uttrykke musikk
- kan analysere og vurdere egen musikalsk og kunstnerisk læring
- kan reflektere over forholdet mellom musikk, metoder i og utenfor faget
- kan initiere faglig samarbeid og bruke musikk både som regifag og støttefag i tema- og prosjektarbeid
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
_
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom praktisk skapende arbeid, forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer og veiledning. Undervisning vil foregå i grupper der det er hensiktsmessig. Deler av aktivitetene i emnet kan bli organisert som praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
- obligatorisk oppmøte (80%),
- aktiv deltagelse og gjennomføring av pålagte praktiske, skriftlige og muntlige oppgaver, spesifisert i semesterplan.
Vurderingsform
Mappeeksamen med gradert karakter A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler
Mer om hjelpemidler