Hopp til innhald

ØKB1105 Markedsføring

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Aktuelle tema vil være forbrukeratferd, konkurranse, segmentering, posisjonering og differensiering, produkt, tjeneste og merkevarestrategi, litt om prisfastsetting,  markedskommunikasjon inkl. sosiale media, distribusjon, marknadsføringsanalyser, m.m.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten:

  • Kan gjøre rede for grunnleggende begreper og teorier i segmentering, differensiering og posisjonering.
  • Kan gjøre rede for grunnleggende begreper og sentrale teorier i forbrukeratferd.
  • Kan forklare ulike prinsipper for produkt- og tjenesteutvikling, merkeledelse, markedskanaler og markedskommunikasjon.
  • Har kunnskap om markeds- og kundeorientering.
  • Har kunnskap om etiske og miljømessige utfordring i tilknytning til sentrale problemstillinger innenfor markedsføring.
  • Har kjennskap til bedriftsvaremarkeder, prissetting og relasjonsmarkedsføring.

Ferdigheter:

Studenten:

  • Kan analysere markedsføringscases ut fra kunnskap og teorier i markedsføring.
  • Kan anvende relevante kunnskaper og teorier til å analysere konkret eksempler eller praktiske markedsføringsproblemer i virkelighet.
  • Kan bruke fagterminologi i beskrivelse og analyse av bedriftens markedsføringstiltak.
  • Kan begrunne forslag til tiltak innenfor markedsføring.

Generell Kompetanse:

Studenten:

  • Kan demonstrere evnen til å se ulike deler av markedsføringstemaer i en sammenheng.
  • Har tilegnet seg reflekterende forhold til teorier og modeller for å forstå og mestre utfordringer som markedsførere står overfor.
  • Har tilegnet seg en faglig kompetanse som gjør dem i stand til å vurdere ulike markedsføringstiltak.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning og gruppearbeid

Obligatorisk læringsaktivitet

Ingen

Vurderingsform

Del 1 - Individuell flervalgseksamen,(skriftlig skoleeksamen) midt i semesteret, 45 minutt, 33 %

Del 2 - Skriftlig gruppeeksamen (3-5 personer pr gruppe) ved semesterslutt, 48 timer, 67 %

Karakterskala A-F på begge

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1 - Ingen hjelpemidler tillatt

Del 2 - Alle trykte og skriftlige hjelpemidler tillatt

Mer om hjelpemidler