ØKB1105 Markedsføring
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Aktuelle tema vil være forbrukeratferd, konkurranse, segmentering, posisjonering og differensiering, produkt, tjeneste og merkevarestrategi, litt om prisfastsetting, markedskommunikasjon inkl. sosiale media, distribusjon, marknadsføringsanalyser, m.m.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten:
- Kan gjøre rede for grunnleggende begreper og teorier i segmentering, differensiering og posisjonering.
- Kan gjøre rede for grunnleggende begreper og sentrale teorier i forbrukeratferd.
- Kan forklare ulike prinsipper for produkt- og tjenesteutvikling, merkeledelse, markedskanaler og markedskommunikasjon.
- Har kunnskap om markeds- og kundeorientering.
- Har kunnskap om etiske og miljømessige utfordring i tilknytning til sentrale problemstillinger innenfor markedsføring.
- Har kjennskap til bedriftsvaremarkeder, prissetting og relasjonsmarkedsføring.
Ferdigheter:
Studenten:
- Kan analysere markedsføringscases ut fra kunnskap og teorier i markedsføring.
- Kan anvende relevante kunnskaper og teorier til å analysere konkret eksempler eller praktiske markedsføringsproblemer i virkelighet.
- Kan bruke fagterminologi i beskrivelse og analyse av bedriftens markedsføringstiltak.
- Kan begrunne forslag til tiltak innenfor markedsføring.
Generell Kompetanse:
Studenten:
- Kan demonstrere evnen til å se ulike deler av markedsføringstemaer i en sammenheng.
- Har tilegnet seg reflekterende forhold til teorier og modeller for å forstå og mestre utfordringer som markedsførere står overfor.
- Har tilegnet seg en faglig kompetanse som gjør dem i stand til å vurdere ulike markedsføringstiltak.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning og gruppearbeid
Obligatorisk læringsaktivitet
Ingen
Vurderingsform
Del 1 - Individuell flervalgseksamen,(skriftlig skoleeksamen) midt i semesteret, 45 minutt, 33 %
Del 2 - Skriftlig gruppeeksamen (3-5 personer pr gruppe) ved semesterslutt, 48 timer, 67 %
Karakterskala A-F på begge
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1 - Ingen hjelpemidler tillatt
Del 2 - Alle trykte og skriftlige hjelpemidler tillatt
Mer om hjelpemidler