Hopp til innhald

ØKB1110 Innføring i bedriftsøkonomi og regnskap

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Bedriftsøkonomi med regnskap inneholder to deler: en del innen regnskap og en del innen bedriftsøkonomi.

I regnskapsdelen skal studentene gjøres i stand til selv å kunne føre et enkelt regnskap

I bedriftsøkonomidelen skal studentene tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om å skaffa, analysere og kommunisere relevant informasjon for å ta gode valg for bedriften.                                                                    .                                                                                                                                                                                                                                                                                                   .                      Innhold

  • Balanselæren
  • Praktisk regnskapsføring
  • Registrering av forretningstilfeller
  • Periodisering
  • Presentasjon av finansregnskapet
  • Innføring i måleregler og god regnskapsskikk
  • Kostnadsbegreper
  • Kostnadsfordeling og kalkulasjonsprinsipper
  • KRV-analyser
  • Bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer
  • Prisbeslutninger og markedstilpasning                     
  • Produktvalg

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studentene kjenner:

  • formålet med et finansregnskap
  • standard kontoplan
  • sammenhengen mellom transaksjoner og deres innvirkning på resultat og balanse
  • begrepene utgifter, kostnader, utbetalinger, inntekter og innbetalinger
  • effekter av behaldningsendringer
  • økonomifunksjonen si rolle og plass i bedriften og kunne drøfte de grunnleggande trekkene ved økonomisk styring av virksomheten
  • kostnadsbegrepet og kostnaders variabilitet
  • ulike prinsipp for produktkalkulasjon
  • de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene ved de tradisjonelle kalkulasjonsmetodene

Ferdigheter

Studentene kan:

  • bokføre de mest vanlige transaksjoner; blandt annet merverdiavgift
  • foreta vanlege periodiseringsposteringer
  • foreta årsoppgjør med enkle posteringer ved årsoppgjøret og disponering av resultat
  • gjennomføre kostnads-, resultat- og volumanalyser
  • foreta enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
  • utarbeide kalkyler etter selvkost- og bidragsprinsippet
  • identifisere relevante kostnader og inntekter og kunne løse ulike utfordringer med fokus på å ta gode valg
  • finne hvordan bedrifter bør tilpasse seg i ulike markedssituasjoner

Generell kompetanse

Studenten har etter gjennomført kurs grunnlag for videre fordyping innen fagområdet.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

-

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, oppgaveseminar

Obligatorisk læringsaktivitet

Elektroniske innleveringer må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav gir rett til ett nytt forsøk. Godkjent arbeidskrav er gyldig i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semestre.

Vurderingsform

Skriftlig skuleeksamen 4 timar. Eksamen kan bli avholdt på digitalt eksamenssystem.

Hjelpemidler ved eksamen

Enkel kalkulator

Mer om hjelpemidler