A60TEG105 Døves historie, kultur og språk
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Dette er det første emnet i faget Norsk tegnspråk. Faget består av emnene; "Døves historie, kultur og språk" og "Norsk tegnspråk i teori og praksis".
Dette faget tilsvarer et undervisningsfag i grunnskolen.
Studiet er lagt opp med praktiske øvelser i en teoretisk ramme.
Læringsutbytte
I løpet av studiet vil studenten tilegne seg grunnleggende ferdigheter i norsk tegnspråk (heretter: tegnspråk) slik at han eller hun kan forstå og selv delta i enkle samtaler om hendinger i hverdagen. Studenten skal kunne forstå enkle tegnspråktekster, bruke grunnleggende lingvistiske begrep for å beskrive norsk tegnspråks struktur, og tilegne seg kunnskaper om døves kultur og historie.
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- døves kultur og historie
- hvordan tegnspråk har fått status som eget språk
- døve som språklig og kulturell minoritet i Norge
- språk- og kommunikasjonssituasjonen til ulike grupper av døve og tunghørte.
- forskjeller mellom tegnede og talte språk
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i:
- visuell oppmerksomhet
- verbal og ikke-verbal kommunikasjon
- tegnspråk på et grunnleggende nivå
- tegnspråklig samhandling med tegnspråkbrukere
virkemidler fra drama og mime som kan bidra til å visualisere kommunikative uttrykk
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse i:
- språkbruksregler
- tegnspråks struktur og oppbygning
- å utføre enkle lingvistiske analyser av tegnede og talte språk.
Krav til forkunnskaper
Ingen forkunnskaper er nødvendig.
Undervisnings- og læringsformer
Det veksles mellom arbeid i plenum, i mindre grupper og individuelt i språklaboratorium. Tegnspråkstudiet er et ferdighetsfag som krever mye praktisk språktrening og stor egeninnsats. For å oppnå tilstrekkelig tegnspråkkompetanse, forutsettes det at studentene deltar aktivt i tegnspråklige miljøer.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Ekskursjoner til tegnspråklige miljøer
- Deltakelse i 80% av undervisningen.
- Praktiske og teoretiske arbeidskrav.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Godkjente obligatoriske arbeidskrav er gyldige i de 3 påfølgende semestrene.
Ved ikke godkjente arbeidskrav får studenten et nytt forsøk, når det er mulig innenfor studieåret.
Vurderingsform
Individuell semesteroppgave med tema innenfor døves kultur, historie eller språk. Omfang 4500-5000 ord. Studenter med morsmåls-førstespråkkompetanse i tegnspråk kan leveres eksamensoppgaven på norsk tegnspråk og skal bestå av en 15-20 minutters film. Egne retningslinjer for semesteroppgaven publiseres elektronisk.
Innleveringsfrist blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres ved innlevering av individuell bearbeidet oppgave.